Karoline Budtz, forperson i DMF Randers afd. (foto: René Gade).
Af Anja Dybris, DMF Randers.
Print Friendly, PDF & Email
I

de tidlige måneder i 2023 var der udsigt til, at en af de ældste faglige musikorganisationer i Danmark ville blive opløst, DMF Randersafdelingen. Alle bestyrelsesmedlemmer trak sig af forskellige grunde, alder, sygdom og overfyldte kalendere.

DMF Randers ville stå uden bestyrelse, hvis ikke nye kræfter kom til ved generalforsamlingen i marts 2023.

”WHAAT! Er der en DMF-afdeling i Randers?”, var sanger Karoline Budtz reaktion, da hun hørte det.

Hun har været organiseret i DMF siden hun dimitterede fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2007 og har følt sig støttet af fagforbundet, både da hun boede i Aarhus og efter hun flyttede til Randers. Men hun har ikke været klar over afdelingsstrukturen.

Hun synes, det er vigtigt, at fagforeningen er til stede i lokalområderne. Derfor besluttede hun at stille op som forperson for DMF Randers, og hun allierede sig med to lokale musikere Louise Negro og Karen Holm, som kandiderede til bestyrelsesposter. De tre skiftede afdeling fra Aarhus til Randers for at være valgbare.

De blev alle valgt og DMF Randers blev reddet på stregen.

Freelance og forperson

”Mit arbejdsliv er sådan et kludetæppe af forskellige typer opgaver. Udover at undervise og booke jobs spiller jeg i syv forskellige bands mest i små formater som duoer og trioer.

Noget af det, jeg holder meget af, er at komme ud at spille i alle mulige regi: Kirkekoncerter, i forsamlingshuse, små og store spillesteder, pensionistforeninger – og ja for alle, der kunne tænke sig en intimkoncert.”

Musikalsk dækker Karoline Budtz ret bredt indenfor de rytmiske genrer fra jazz og swing over viser fra hele verden på forskellige sprog, nyfortolkninger af Beatles-sange til musik for børn.

Karoline Budtz sætter også gang i musikalske aktiviteter. I Randers bor hun i en tidligere lægebolig sammen med sin familie. Til boligen er der et anneks, den tidligere lægeklinik, hvor hun er vært for forskellige arrangementer f.eks. for Autor (tidligere DJBFA). Her arrangerer hun klubaftener og koncerter – store og små – alt efter, om hun også byder på mad.

”Og så er jeg stærkt involveret i den nye organisation, Sangkraft Randers, en sammenslutning af musikfaglige personer, som blev etableret for to år siden.”

Som forperson i DMF Randers har Karoline Budtz allerede været officiel repræsentant flere gange. Ved et jubilæum for en musiker i Randers Kammerorkester og som overrækker af en pris ved DMA Blues. Ved den årlige Von Hatten-pris, som DMF Randers bidrog til, var Karen Holm DMF Randers repræsentant. Von Hatten-prisen støtter upcoming musikere, som – med Karolines ord – ”får et klap på skulderen og et skub i ryggen.”

Louise Negro og Karoline Budtz (foto: Jessie Budtz).

”Siden jeg blev valgt som forperson, har jeg brugt en del krudt på at finde ud af, hvad det egentlig går ud på at være forperson i en fagforening og i et forbund, som har en lang historie, og som også er under strukturændring. I forbundet diskuterer vi blandt andet, hvordan vi kan organisere os som en landsdækkende organisation på en måde, som er fornuftig og som stadig tilgodeser lokalområderne. Der sidder jo rigtigt mange folk i lokalafdelingerne, som gør et stort stykke arbejde for deres lokalområde, og som har god føling med deres medlemmers virke og behov, og det er meget værdifuldt. Men der er også behov for en opstramning og effektivisering af organisationen, så medlemmernes penge primært går til de kerneydelser, som en fagforening forventes at yde.”

”Musiklandskabet, musikbranchen ændrer sig jo hele tiden, så det er vigtigt, at vi har nogle folk, der er uddannet og ansat til at bruge deres fulde tid på at sikre politiske og økonomiske aftaler for musikerne. Det forventer også jeg som almindeligt medlem af min fagforening. At der er styr på det, og at jeg faktisk får den hjælp, der skal til, hvis jeg kommer i saksen; og at der faktisk er nogen, der kæmper og er talerør for os som branche i Danmark, i EU og i verden.”

Musiklivet i Randers – Det er (også) os

”Jeg synes, der er virkelig mange tilbud i Randers, og jeg blev overrasket over, hvor godt de mange kulturinstitutioner samarbejder, da jeg flyttede til byen – et samarbejde, der også er støttet af kommunen og Kulturelt Samvirke.”

”Måske er der ikke så mange græsrødder i forhold til upcoming musikere eller i den lidt mere krogede del af musiklivet. Men det kommer. Jeg synes der er mange, der har lyst til at skabe noget her”, fortæller Karoline Budtz.

”Problemet kan nogle gange være at få publikum nok til alle de gode initiativer.”

”I DMF Randers er vi jo en gruppe af musikere, der bor i Randers og omegn og er en stor del af musiklivet, fordi vi både er interesserede i og synes det er vigtigt at arrangere musikalske oplevelser lokalt.”

Karoline og medlemmerne af den nye bestyrelse vil også bevare og udbygge netværk af musikere i området.

”Det er vigtigt at have et netværk med andre musikere”, fremhæver Karoline. ”Som musiker er man ofte alene eller i en lille gruppe. Sidder derhjemme og booker, øver og tager ud som en satellit op og ned ad E45. Kolleger og samarbejdspartnere har man selvfølgelig i forskellige bands, men det er også rigtigt fedt at vide, hvad der egentlig foregår i området, hvem der laver hvad og finde ud af, hvordan vi kan lære af hinanden, bruge hinanden til noget godt.”

Karoline sammen med skuespiller og sanger Søren Pilmark (foto: Mathilde Smedegaard).

Karoline har endnu ikke pulsen på, hvordan musiklivet i Randersområdet er i dag sammenlignet med tidligere. Men hun mener, det er supervigtigt, at der er en fødekæde og muligheder for at optræde.

”Musikskolen gør et stort arbejde. Både med at skabe rum for, at unge musikere kan optræde og komme til at se ”de store”, der kan noget mere. Dét er vigtigt i forhold til deres musikalske udvikling.”

Skiftende bestyrelser i Randers har lavet forskellige tiltag alt efter, hvad man syntes, der var relevant i deres tid.

”Da vi startede som ny bestyrelse i foråret, var noget af det vigtigste for os at invitere alle musikere på tværs af genrer, organiserede og uorganiserede, til en hyggelig aften på Operaen: et fedt nyt sted centralt i Randers med plads til alt og alle, og som vi gerne vil støtte. Simpelthen for at få en idé om, hvem vi er, hvad vi har lyst til, og hvordan Dansk Musiker Forbund kan understøtte det.

Som lokal afdeling kan vi bidrage med ideer, samarbejde om projekter og en smule økonomi og henvise musikere til forbundet, når det gælder alt, hvad der har at gøre med kontrakter, jura, efteruddannelse og anden rådgivning.

Stemmen som kraftfuldt instrument

Karoline Budtz er som tidligere nævnt stærkt involveret i Sangkraft Randers, og i sommer arrangerede organisationen en ugelang begivenhed, der præsenterede sang i alle afskygninger, Voxperience.

”Hele missionen er at udbrede sang”, forklarer hun.

Blandt mange andre arrangementer med koncerter og fællessang arrangerede Voxperience en sangworkshop på Jens Otto Kraghs Plads, hvor alle skolebørn i kommunen var inviteret. ”De skulle ikke øve sig på forhånd men bare møde op og mærke, hvad det kan at synge sammen.”

”Alle mennesker kan synge, alle mennesker har godt af at synge. Det viser forskningen. Vi producerer oxitocin – “kærlighedshormonet” – når vi synger, og føler os mere som del af fællesskabet. Det kan styrke trivslen for børn og unge, og sangen samler mennesker på arbejdspladser. Under Coronaen fik fællessangen igen momentum. Vi sang sammen – hver for sig, og heldigvis har fællessangen vundet stor udbredelse igen, som resultat af det.”

(foto Jessie Budtz).

Sangen har interesseret Karoline lige fra hun var en lille pige.

”Det var en oplevelse af, at det at synge kunne noget helt specielt. Noget andet end at snakke. Og hvad var det så? Det var faktisk en følelse af, at det var mere sandt, når man sang.”

Karoline Budtz har længe tænkt over, hvad det er, sang kan, når hun ser tilbage på kirkekor, sangstudier på konservatoriet og sine koncerter.

”Det er sindssygt krævende faktisk, fordi det at arbejde med sin sangstemme, det er sådan set at arbejde med sig selv. Det er et udviklingsarbejde.”

Hun uddyber.

”Det er typisk i vores kultur, at man vil dele tingene op og gøre noget til ren teknik. Det kan være praktisk at vide, hvad man gør med sin stemme, hvordan man passer på den og udvikler sin klang. Og hvordan man trækker vejret. Al skønhed og klang ligger faktisk der. Det er ret sensitivt at arbejde bevidst med sin vejrtrækning og sin krop, for så er det indad. Men det er for mig at se også det der gør, at sangstemmen er det mest kraftfulde instrument, fordi det er direkte forlængelse af, hvem du er.

Det er altid rart at høre på en sanger, der er teknisk dygtig, men vi har faktisk mere brug for en sanger, der er sig. Og som synger mere …ærligt.”

Mange bolde i luften. Her sammen med Peter Elmelund (privatfoto).

”Når vi taler med hinanden, diskuterer væsentlige spørgsmål, så gælder det for det meste om at vinde med det bedste argument i stedet for at lytte til hinanden, i grelle tilfælde at jorde hinanden. Jeg tror mere på, at vi skal synge.”

”Det samme gælder politik, som godt nok er spændende, men faconen er ulidelig, og det er nok derfor, jeg er sanger og ikke politiker.”

Skal vi sætte politikerne til at synge?

”Ja, simpelthen! Du siger noget.”