Mads Mortensen live med Woebegone Obscured (foto: Kim Song Sternkopf – Heartmatter Artworks).
Af: Lars Knudsen, DMF-Aarhus.
Print Friendly, PDF & Email

28

årige Mads Mortensen er fast trommeslager i to af de mest hypede nye navne på den danske metalscene, Ethereal Kingdoms og bandet med det mundrette navn (0). Desuden indspiller og turnerer han internationalt med bands fra både Chile, Tyskland og Portugal. ”Det hele er muliggjort af min klassiske konservatorieuddannelse og kan spores tilbage til en hel bestemt kaffepause i Det Jyske Musikkonservatoriums kantine,” fortæller han.

(foto: Neil Poulsen).

Et hjem med vinyl

Guitarist Søren Bødker Madsen i Glyngøre kirke var den allerførste klassiske koncertoplevelse, som Mads’ forældre tog ham med til som 3-årig. Siden var alle antenner ude, når vinylplader fra Vivaldi til Gasolin snurrede i barndomshjemmet i Glyngøre. Moderen er fløjtenist, har undervist og blandt andet været leder af tamburkorpset i Brovst Pigegarde, så Mads var i gang med blokfløjte og violin inden folkeskolen. Så bragede Safri Duo ind i hans verden, og han samlede stikkerne op og startede i Skive Garden på march-lilletromme i 2003.

Vejen til det akademiske

I ungdomsskolen i Skive udviklede Mads trommespillet og spillede med på en række lokale teater- og musicalproduktioner. I 2005 bed han mærke i den lidt kontroversielle optræden af det finske bidrag til Melodi Grandprix, bandet Lordi, der gik hen og vandt konkurrencen dette år. Og igennem soundtracks til forskellige computerspil fangede han an på flere og flere orkestre fra den hårdere musikgenre såsom Lamb of God, Opeth med flere, der dyrker både et ekstremt højt teknisk niveau og brede komplekse og orkestrale kompositioner. Han startede i 2010 på MGK i Skive og gik i 2013 direkte videre på klassisk slagtøj på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.

Det totale

”Jeg ser ud, som jeg gør, og jeg stak lidt ud blandt de klassiske konservatoriestuderende i min læderjakke og sorte metal t-shirts. ’Er han klassisk eller rytmisk?’ Jeg spillede blandet andet popmusik med stor fornøjelse i et hav af forskellige brass bands i studietiden. Ja, man skal jo helst gerne passe ind og være metal musiker i dén verden eller klassisk musiker i symfoniorkesterverdenen. Man skal helst være ’nørd’ inden for ét felt. Det synes jeg så, jeg har forsøgt at være ved at opfatte musik som det totale. Når vi taler om musikgenrer, så er metal og klassisk jo måske de to, der ligner hinanden allermest. Black Sabbath har selv sagt i interviews, at deres første sang af samme navn blev skrevet ud fra de tre første toner i basun stemmen i Gustav Holsts Mars.”

Pausen der satte tingene i gang

”En hel almindelig dag på andet år på konservatoriet. Jeg var i øvelokalet så mange timer i døgnet, som jeg overhovedet kunne for at øve mine klassiske ting. Jeg købte en kop kaffe i pausen og sad i kantinen og hørte ’Bleed’ af metalbandet Meshuggah i hovedtelefonerne, imens mine fødder kørte med på nummerets komplekse stortrommefigurer. En estisk studerende ved navn Sulo Kiivit kom hen og spurgte, hvad det var. Han kendte nummeret og vidste, at det var teknisk vanvittigt. På den måde blev jeg inviteret til audition med det franske relativt prominente black metal band, Glorior Belli, som han var live medlem i.

Jeg fik tjansen, men det endte med at blive en anden, da de ikke havde råd til at flyve mig ind. Men, den anden franske guitarist i bandet, herboende Quentin Høegh Nicollet, inviterede mig med på indspilningerne med Aarhus bandet Gespenst. Jeg var sideløbende ved at arrangere et argentinsk zambaværk for vibrafon og guitar, så der blev lige skjult en omgang argentinsk lounge rytmer i de black metal indspilninger. Det fungerede supergodt.”

Det ene leder til det næste

”Vi spillede med Gespenst til en metalfestival på Atlas, hvor jeg mødte og siden kom med i lokale Woebegone Obscured. Vi spillede rundt om i Europa, og en efterårsaften i en rakia-brandert i Sofia, Bulgarien i 2017 festede vi med det Chile-baserede band Mourning Sun. Et halvt år senere ringede de: ’Mads, kan du spille med på vores efterårs Europatur 2018?’ To uger rundt i Portugal, Spanien, Italien.”

Forberedelse

Den metode, Mads er vant til at arbejde med i symfoniorkesterregi, betyder struktureret og effektiv forberedelse, en stejl indlæringskurve og kompetencerne til hurtigt at være klar til at træde til. De sidste to måneder har han arbejdet med fem forskellige bands, det ville ikke have kunnet lade sig gøre uden den akademiske metodik, siger han. Han har sin ’hellige hvide nodemappe’ med på scenen, når han spiller metal. Det kan godt være han ikke kigger i den, men den er der ’som et totem’.

Mourning Sun i Leira, Norge.

”Jeg har typisk kun et band om ugen. Så lige som i et symfoniorkester så har jeg mine noder og notater, og alle aftaler er skrevet ned osv. Jeg møder altid forberedt og koncertklar op. Om det er til audition eller indspilning. Normalt er jeg en ganske improvisatorisk trommeslager. Men op til tourneen med Mourning Sun havde vi kun to øveweekender. De har blandt andet et nummer, der varer et kvarter med progressive stykker i 15/4 takt og andet godt, hvor alt skal have den helt rigtige artikulation og frasering for ikke at tabe momentum. Der memorerede jeg hvert enkelt slag i de samtlige 15 minutter og var desuden forberedt, hvis der blev brug for ensembleledelse. De er i øjeblikket ved at indspille album i Chile, og vi må se, om der bliver mere samarbejde. I mellemtiden havde de anbefalet mig til en chilensk musiker af tysk ophav bosat i Berlin, Christian Frost. Ham mødtes jeg med i Berlin i forbindelse med en Gespenst tour, og jeg har netop indspillet to albums med ham i København her i oktober 2021.”

Tjenester kommer tilbage

Woebegone Obscured gik i opløsning, og på bagkanten af Corona fik Mads et opkald i foråret 2021 af sangerinde Sofia Schmidt fra det københavnske symfoniske metal band Ethereal Kingdoms, der manglede en trommeslager. Få uger efter kom endnu en forespørgsel fra doom-postmetallerne (0). ”Jeg havde tidligere tanker om at joine (0), men anbefalede en anden trommeslager, Johannes Klein, da jeg selv skulle spille Peer Gynt som børneteater i Philharmonien i Berlin. Nu er jeg så siden selv blevet anbefalet tilbage af Johannes der skulle videre, og jeg er nu fast mand bag trommerne.

Koncert i Vanløse 2021 med (0) (Pressefoto)

En vigtig pointe,” pointerer Mads: ”Vær åben og villig til at dele ud, hjælpe og gøre folk tjenester – men indkasser dem ikke. For så kommer de som regel tilbage til dig. Bidrag ærligt. Det er både sjovere og en federe måde at samarbejde med folk på. Og husk på, at det er netværket, der giver dig jobbet – men det er dit niveau, der gør at du beholder det.”

Mads spiller Peer Gynt som børneteater i Philharmonien i Berlin (Pressefoto).

Økonomisk målsætning

Mads stoppede med at undervise på den private musikskole Mainhouse Music i Todbjerg på grund af mangel på elever som følge af corona. For tiden suppleres indtægterne med stage hand- og vikararbejde, men målsætningen er at være udelukkende finansieret af arbejdet som udøvende musiker til næste år. ”Jeg har også brygget på ideen om at starte et seriøst festband op, som et udgangspunkt for en indtægtsmulighed for et lille hold af de nærmeste musikerkollegaer, jeg ellers spiller sammen med. Tanken er en kollektiv bruttotrup på ca. 10 prof. musikere + afløsere, som kan sidde ind med øjeblikkelig varsel og til enhver tid være klar til at rykke ud med en besætning. Alt fra solo barjobs til underholdning på krydstogtskibe. Alt materiale skal være gennemarbejdet på forhånd, så alle individuelle stemmer og instrumenter osv. altid er forberedt og lige til at spille fra bladet. Mit DMF-medlemskab har i øvrigt været rigtig godt og en uvurderlig hjælp i både opstart og drift af min personlige virksomhed som musiker.”

Vi er cash cows

(Ethereal Kingdoms pressefoto).

Mads kommer ind på spørgsmålet omkring, hvorvidt det er muligt at spille metalmusik professionelt herhjemme. ”Den væsentligste pointe, der gør, at vi i Danmark inden for metalmusikgenren bibeholder en amatørmentalitet, er, at man er for doven til at insistere på at blive betalt. Det er vigtigt, at vi insisterer på samtalen om det her i musikermiljøerne i Danmark! Der er masser af popartister, som får betaling for deres jobs for halvfulde sale, hvor metalkoncerter som regel er velbesøgte af et tørstigt publikum, der lægger masser af penge i spillestedernes barer. Alligevel er der stadig en gammel vane med, at metalbands bare er glade for, at de må komme og spille gratis. Det skal vi have gjort op med. For altså, husk vi er spillestederne og festivalernes cash cows – så forvent at få noget igen!

Mads kommer ind på spørgsmålet omkring, hvorvidt det er muligt at spille metalmusik professionelt herhjemme. ”Den væsentligste pointe, der gør, at vi i Danmark inden for metalmusikgenren bibeholder en amatørmentalitet, er, at man er for doven til at insistere på at blive betalt. Det er vigtigt, at vi insisterer på samtalen om det her i musikermiljøerne i Danmark! Der er masser af popartister, som får betaling for deres jobs for halvfulde sale, hvor metalkoncerter som regel er velbesøgte af et tørstigt publikum, der lægger masser af penge i spillestedernes barer. Alligevel er der stadig en gammel vane med, at metalbands bare er glade for, at de må komme og spille gratis. Det skal vi have gjort op med. For altså, husk vi er spillestederne og festivalernes cash cows – så forvent at få noget igen!

(Ethereal Kingdoms pressefoto).

Jeg er er stor tilhænger af Do-It-Yourself og guerillamentaliteten. Jeg er træt af etablerede institutioner, hvor man er nødt til at passe ind i bestemte båse, for at lave hvad man vil. Jeg vil gerne kunne fungere på markedsvilkår som selvstændig, hvor man ikke er afhængig af andre aktører. Det er en af grundene til ideen om at skabe et musikerkollektiv som genererer profit som selvstændig virksomhed og dermed kan give friheden til at gøre lige præcis, som man vil.”

Mads og Mourning Sun live i Madrid.

Ambitiøst projekt

”Det næste projekt for mig er at indspille det kommende album med Ethereal Kingdoms. Jeg har en aftale med Anders Lynghøj fra Aarhus Symfoniorkester om at låne slagtøj og et lokale at indspille i. Og ellers indspiller vi hos Marco Angioni i Angioni Studios på Mors. Vi arbejder desuden sammen med sangere fra Roskilde domkirkes herrekor, og i det hele taget har vi med albummet store ambitioner om, på det produktionsmæssige, at konkurrere med de helt store internationale bands. Vi har – som metalband – medsendt fuldt orkesterpartitur vedlagt vores fondsansøgninger, og vi ser frem til at indspille og udgive et storladent album forhåbentlig i 2022.”