(foto: Mark Haupt / unsplash.com).
Af: Lars Knudsen, DMF Aarhus.
Print Friendly, PDF & Email

Magnus Munk Tækker & The Solace Band: Bright Yellow Space

Bright Yellow Space er den stemning og følelse, Magnus Munk Tækker mærker, når han føler sig inspireret, øver løs og mærker glæden ved musikken. En optimisme om morgenen og et skinnende rum hvor man ikke mærker de negative tanker ved livet, men føler en indre drivkraft og glæde. Dette er inspirationen, som har ledt til debutalbummet skrevet af Magnus Munk Tækker og fremført sammen med The Solace Band.

Musikken er inspireret af nordisk jazz/indie-jazz, men også folk og country. Jakob Bro, Bill Frisell, Daniel Lanois, Bremer & McCoy, højskolesangbogen, I Think You’re Awesome og I Just Came From The Moon er kilder af inspiration. Albummet består primært af kompositioner af Magnus Munk Tækker, men der er også udsnit af fælles improvisationer, som skaber et mere løst frirum mellem de mere bundne komponerede numre. Pladen er et helhedsprojekt, hvor man skal drømme sig ind og lade sig føre med. Der er derfor også gjort meget ud af at skabe naturlige overgange mellem numrene. www.facebook.com/magnusmunktaekker/

Bright Yellow Space er den stemning og følelse, Magnus Munk Tækker mærker, når han føler sig inspireret, øver løs og mærker glæden ved musikken. En optimisme om morgenen og et skinnende rum hvor man ikke mærker de negative tanker ved livet, men føler en indre drivkraft og glæde. Dette er inspirationen, som har ledt til debutalbummet skrevet af Magnus Munk Tækker og fremført sammen med The Solace Band.

Musikken er inspireret af nordisk jazz/indie-jazz, men også folk og country. Jakob Bro, Bill Frisell, Daniel Lanois, Bremer & McCoy, højskolesangbogen, I Think You’re Awesome og I Just Came From The Moon er kilder af inspiration. Albummet består primært af kompositioner af Magnus Munk Tækker, men der er også udsnit af fælles improvisationer, som skaber et mere løst frirum mellem de mere bundne komponerede numre. Pladen er et helhedsprojekt, hvor man skal drømme sig ind og lade sig føre med. Der er derfor også gjort meget ud af at skabe naturlige overgange mellem numrene. www.facebook.com/magnusmunktaekker/


Abekejser: Blueprint

Den får aldrig for lidt når Abekejser inviterer på jordomrejse i deres blanding af alverdens genrer og stemninger. Kun få ting er sikre: Det skal være sjovt, og det skal lyde fedt. Dette er mantraet, når bandet skriver deres numre, såvel som når de spiller koncerter. De unge aarhusianere tager ikke sig selv for seriøst, og det kan også høres på deres nye album, Blueprint, der er resultatet af den musikalske legeplads, de har udforsket igennem de seneste par år.

Selvom hovedparten af de fem musikere har en baggrund i jazz og worldmusic, så har Abekejser for længst smidt kontrabassen på bålet sammen med de lukkede skabeloner. I stedet bygger orkesteret sin lyd på en bund af stærke beats fra en kombination af elektronisk drum-machine og akustisk trommesæt. Ovenpå ligger en stor sound, hvor knitrende synthesizers og effektmættede guitarer står i kø for at levere episke harmonier og fængende melodier.

De musikalske inspirationer trækker tråde til bands som Jaga Jazzist, Snarky Puppy og Weather Report, men Abekejser er alligevel helt sin egen. En ny dansk lyd der er svær at sætte i bås. Blueprint blev optaget og mixet af Abekejser i samarbejde med Jakob Worm (FinlandStudio) og master af Emil Thomsen (ET Mastering). www.abekejser.com

Den får aldrig for lidt når Abekejser inviterer på jordomrejse i deres blanding af alverdens genrer og stemninger. Kun få ting er sikre: Det skal være sjovt, og det skal lyde fedt. Dette er mantraet, når bandet skriver deres numre, såvel som når de spiller koncerter. De unge aarhusianere tager ikke sig selv for seriøst, og det kan også høres på deres nye album, Blueprint, der er resultatet af den musikalske legeplads, de har udforsket igennem de seneste par år.

Selvom hovedparten af de fem musikere har en baggrund i jazz og worldmusic, så har Abekejser for længst smidt kontrabassen på bålet sammen med de lukkede skabeloner. I stedet bygger orkesteret sin lyd på en bund af stærke beats fra en kombination af elektronisk drum-machine og akustisk trommesæt. Ovenpå ligger en stor sound, hvor knitrende synthesizers og effektmættede guitarer står i kø for at levere episke harmonier og fængende melodier.

De musikalske inspirationer trækker tråde til bands som Jaga Jazzist, Snarky Puppy og Weather Report, men Abekejser er alligevel helt sin egen. En ny dansk lyd der er svær at sætte i bås. Blueprint blev optaget og mixet af Abekejser i samarbejde med Jakob Worm (FinlandStudio) og master af Emil Thomsen (ET Mastering). www.abekejser.com

Ældre Sagen: Skummer fløden, og æder kagen

Ældre Sagen er en dansk rapgruppe, der består af Duskermanden aka Bratislava, Mogens B og Radikal B. Duskermanden er oldschool graffitimaler siden 1984 og har lavet hiphopradio siden 1989. I København i 8 år og for cirka 2 år siden startede han radio op igen. Han har tidligere opvarmet for navne som A Tribe Called Quest, Ice Cube med flere. Duskermanden står for produktionen, og Lars Falck fra Baby Factory Recording Studios har lavet mastering. På pladen er der features fra Kool Bandi (tidl. Kølig Kaj) , Paller og Drejer (som var aktiv i Kælderposen i halvfemserne).
www.runforcover.dk

Ældre Sagen er en dansk rapgruppe, der består af Duskermanden aka Bratislava, Mogens B og Radikal B. Duskermanden er oldschool graffitimaler siden 1984 og har lavet hiphopradio siden 1989. I København i 8 år og for cirka 2 år siden startede han radio op igen. Han har tidligere opvarmet for navne som A Tribe Called Quest, Ice Cube med flere. Duskermanden står for produktionen, og Lars Falck fra Baby Factory Recording Studios har lavet mastering. På pladen er der features fra Kool Bandi (tidl. Kølig Kaj) , Paller og Drejer (som var aktiv i Kælderposen i halvfemserne).
www.runforcover.dk


Esben Langkniv: Gudenåen

Med albummet Gudenåen vender Esben Langkniv tilbage til sin meget personlige stil, hvor han i tekst og musik fortæller historier.  Uhøjtideligt graver han dybt og udforsker den danske kultur på en enkel og folkelig måde. 15 nyskrevne sange omkring Gudenåen, som kronologisk følger åens løb fra Tinnet Krat til Randers Fjord. Med åens løb som udgangspunkt fortælles der i de enkelte sange på tværs af tiden om livet langs Gudenåen, bl.a. om trolden Gudar, Hjejlen, kanosejlads, pramdragere, frihedskæmpere m.m.

Musikalsk er pladen blevet til i et meget tæt samarbejde med musikeren Tom Bilde (Lilholt, Poul Krebs m.fl.) og produceren Torben Laursen. Et meget stemningsfyldt og varierende lydbillede, hvor der i et akustisk, folk, roots, pop, singersongwriter univers er kælet for musikken i hver enkelt sang så den passer med sangens indhold. Med Gudenåen understreger Esben Langkniv de styrker, et samlet album har, samtidigt med at de enkelte sange sagtens kan stå alene. www.langkniv.dk

Med albummet Gudenåen vender Esben Langkniv tilbage til sin meget personlige stil, hvor han i tekst og musik fortæller historier.  Uhøjtideligt graver han dybt og udforsker den danske kultur på en enkel og folkelig måde. 15 nyskrevne sange omkring Gudenåen, som kronologisk følger åens løb fra Tinnet Krat til Randers Fjord. Med åens løb som udgangspunkt fortælles der i de enkelte sange på tværs af tiden om livet langs Gudenåen, bl.a. om trolden Gudar, Hjejlen, kanosejlads, pramdragere, frihedskæmpere m.m.

Musikalsk er pladen blevet til i et meget tæt samarbejde med musikeren Tom Bilde (Lilholt, Poul Krebs m.fl.) og produceren Torben Laursen. Et meget stemningsfyldt og varierende lydbillede, hvor der i et akustisk, folk, roots, pop, singersongwriter univers er kælet for musikken i hver enkelt sang så den passer med sangens indhold. Med Gudenåen understreger Esben Langkniv de styrker, et samlet album har, samtidigt med at de enkelte sange sagtens kan stå alene. www.langkniv.dk


Karmen Rõivassepp Quartet: Breathe

Siden Karmen Rõivassepp Quartet’s debutalbum, Dance of Sounds, der bragte dem en nominering i kategorien ”Årets nye jazzartist” ved Danish Music Awards Jazz 2018, har de dyrket deres publikumsbase rundt omkring i Danmark med udsigt til at bryde igennem på den europæiske scene. På dette andet album, Breathe, beskæftiger kvartetten sig med emner som angst, misbrug samt politik og tvivlsom kærlighed, som sætter en sentimental sindstilstand for et legende, men også et tankevækkende og reflekterende nutidigt jazzalbum. De bevæger sig en smule længere fra deres fælles jazztradition, og i processen med at finde deres distinkte lyd, har bandet eksperimenteret med alt fra gennemkomponeret materiale til fuldstændig frihed og åben improvisation.
www.karmenroivasseppquartet.com

Siden Karmen Rõivassepp Quartet’s debutalbum, Dance of Sounds, der bragte dem en nominering i kategorien ”Årets nye jazzartist” ved Danish Music Awards Jazz 2018, har de dyrket deres publikumsbase rundt omkring i Danmark med udsigt til at bryde igennem på den europæiske scene. På dette andet album, Breathe, beskæftiger kvartetten sig med emner som angst, misbrug samt politik og tvivlsom kærlighed, som sætter en sentimental sindstilstand for et legende, men også et tankevækkende og reflekterende nutidigt jazzalbum. De bevæger sig en smule længere fra deres fælles jazztradition, og i processen med at finde deres distinkte lyd, har bandet eksperimenteret med alt fra gennemkomponeret materiale til fuldstændig frihed og åben improvisation.
www.karmenroivasseppquartet.com


Vestbo Trio: Reflector

På deres nye album, Reflector, prøver Vestbo Trio for første gang kræfter med en gæstevokalist, og trioens oplæg til at finde den helt rette sanger var kort og præcist:
”I Vestbo Trio har vi forfinet vores instrumentale musik på en stribe udgivelser. Vi er ofte blevet opfordret til at lave en plade med en sanger, men fremfor at skulle agere backingband ville vi gerne finde en sanger, som kunne blive en udvidelse af vores lyd: En stærk stemme som kunne indgå i vores udtryk, og som deler vores passion for musikalsk nærvær samt vores ønske om at give musikken plads til at ånde.”

Dette oplæg bed Bjørn Fjæstad på. Den anerkendte sanger tændte straks på ideen, som tillige gav ham mulighed for at fortolke nogle af de sange, der gennem tiden har brændt sig fast i hans musikalske sjæl. I fællesskab fandt Bjørn og Vestbo Trio en fælles lyd, der i den grad har givet nyt liv til de fire numre, som Bjørn bidrager med på pladen. Resultatet er blevet et helstøbt album, som veksler mellem instrumentale og vokale numre, der spejler både det dystre og det smukke, det sarte og det solide. www.dali-shop.com

På deres nye album, Reflector, prøver Vestbo Trio for første gang kræfter med en gæstevokalist, og trioens oplæg til at finde den helt rette sanger var kort og præcist:
”I Vestbo Trio har vi forfinet vores instrumentale musik på en stribe udgivelser. Vi er ofte blevet opfordret til at lave en plade med en sanger, men fremfor at skulle agere backingband ville vi gerne finde en sanger, som kunne blive en udvidelse af vores lyd: En stærk stemme som kunne indgå i vores udtryk, og som deler vores passion for musikalsk nærvær samt vores ønske om at give musikken plads til at ånde.”

Dette oplæg bed Bjørn Fjæstad på. Den anerkendte sanger tændte straks på ideen, som tillige gav ham mulighed for at fortolke nogle af de sange, der gennem tiden har brændt sig fast i hans musikalske sjæl. I fællesskab fandt Bjørn og Vestbo Trio en fælles lyd, der i den grad har givet nyt liv til de fire numre, som Bjørn bidrager med på pladen. Resultatet er blevet et helstøbt album, som veksler mellem instrumentale og vokale numre, der spejler både det dystre og det smukke, det sarte og det solide. www.dali-shop.com


Ipek Yolu: Tropical Anatolia

Ipek Yolu er det tyrkiske navn for Silkevejen, som i årtusinder fostrede en kulturel udveksling mellem Østen og Vesten. Trioen med dette navn blev i 2020 nomineret til årets Roots live navn ved Danish Music Awards Roots. Sidste år startede Ipek Yolu et samarbejde med det tyske pladeselskab Sounds of Subterranea, som netop har udsendt debutalbummet Tropical Anatolia i august 2021. Musikken er en sammensmeltning af bastunge, electrofarvede cumbiagrooves, sazriffs og surfguitar til et multikulturelt festfyrværkeri af sydamerikanske rytmer, anatolsk folkemusik og moderne psykedelisk rock.

Ipek Yolu  består af Orhan Özgür Turan, baglama/lead vocals, Olaf Johannes Brinch, bas/beats/mellotron/backing vocals og Lasse Aagaard, guitar/backing vocals. De har inviteret gæster med på indspilningerne bl.a. Palle Hjort (Peter Sommer & Tiggerne/Savage Rose), Søren Bigum (Peter Sommer & Tiggerne/Jonah Blacksmith), Emil de Waal (Kalaha), Rumpistol (Kalaha), Benjamin Lesak Jensen (Bliglad, Analogik), Yossi Karutchi (Hudna), Lasse Enøe (Junglelyd, AddisAbabaBand) og Serkan Yildirim på duduk og zurna.

På albummet bliver lytteren taget på en rejse fra start til slut med det tyrkiske strengeinstrument baglama/saz som guide på rejsen. Instrumentet har en bærende rolle, som bandet pakker ind i nye, spændende og anderledes rammer. Numrene er både egne kompositioner, samt fortolkninger og nye arrangementer af traditionelle klassikere fra den tyrkiske/anatolske folkemusik. www.ipekyolu.dk

Ipek Yolu er det tyrkiske navn for Silkevejen, som i årtusinder fostrede en kulturel udveksling mellem Østen og Vesten. Trioen med dette navn blev i 2020 nomineret til årets Roots live navn ved Danish Music Awards Roots. Sidste år startede Ipek Yolu et samarbejde med det tyske pladeselskab Sounds of Subterranea, som netop har udsendt debutalbummet Tropical Anatolia i august 2021. Musikken er en sammensmeltning af bastunge, electrofarvede cumbiagrooves, sazriffs og surfguitar til et multikulturelt festfyrværkeri af sydamerikanske rytmer, anatolsk folkemusik og moderne psykedelisk rock.

Ipek Yolu  består af Orhan Özgür Turan, baglama/lead vocals, Olaf Johannes Brinch, bas/beats/mellotron/backing vocals og Lasse Aagaard, guitar/backing vocals. De har inviteret gæster med på indspilningerne bl.a. Palle Hjort (Peter Sommer & Tiggerne/Savage Rose), Søren Bigum (Peter Sommer & Tiggerne/Jonah Blacksmith), Emil de Waal (Kalaha), Rumpistol (Kalaha), Benjamin Lesak Jensen (Bliglad, Analogik), Yossi Karutchi (Hudna), Lasse Enøe (Junglelyd, AddisAbabaBand) og Serkan Yildirim på duduk og zurna.

På albummet bliver lytteren taget på en rejse fra start til slut med det tyrkiske strengeinstrument baglama/saz som guide på rejsen. Instrumentet har en bærende rolle, som bandet pakker ind i nye, spændende og anderledes rammer. Numrene er både egne kompositioner, samt fortolkninger og nye arrangementer af traditionelle klassikere fra den tyrkiske/anatolske folkemusik. www.ipekyolu.dk


Jacob Trautner: Short Stories

På albumcoveret ses en samling af 16 forskellige rektangler, en for hver af de 16 små klaverstykker med hver sin individuelle historie som dette album indeholder. Stilen er enkel, melankolsk og lyrisk, men enkelte “lysere” stykker har også sneget sig ind på pladen, som udgives både digitalt og på CD.

Jacob Trautner pianist, arrangør og komponist er både klassisk og rytmisk uddannet. Han har en lang karriere bag sig og har turneret landet rundt med bands, symfoniorkestre, teaterforestillinger og TV-shows. Jacob er typisk ’behind the scenes’ som musiker, men du har nok hørt ham, hvis du har set nogle af de store turnerende musicals eller måske ’Shubidua the musical’, hvor han også arrangerede det musikalske udtryk. Jacob har tidligere udgivet soloklaveralbummet Melancholy, som afspejlede hans egne oplevelser af at gennemgå en depression. ”At skrive klavermusik er for mig næsten terapeutisk, og ved at komponere kan jeg arbejde med følelser, der nogle gange er svære at håndtere i det virkelige liv.” www.jacobtrautner.com

På albumcoveret ses en samling af 16 forskellige rektangler, en for hver af de 16 små klaverstykker med hver sin individuelle historie som dette album indeholder. Stilen er enkel, melankolsk og lyrisk, men enkelte “lysere” stykker har også sneget sig ind på pladen, som udgives både digitalt og på CD.

Jacob Trautner pianist, arrangør og komponist er både klassisk og rytmisk uddannet. Han har en lang karriere bag sig og har turneret landet rundt med bands, symfoniorkestre, teaterforestillinger og TV-shows. Jacob er typisk ’behind the scenes’ som musiker, men du har nok hørt ham, hvis du har set nogle af de store turnerende musicals eller måske ’Shubidua the musical’, hvor han også arrangerede det musikalske udtryk. Jacob har tidligere udgivet soloklaveralbummet Melancholy, som afspejlede hans egne oplevelser af at gennemgå en depression. ”At skrive klavermusik er for mig næsten terapeutisk, og ved at komponere kan jeg arbejde med følelser, der nogle gange er svære at håndtere i det virkelige liv.” www.jacobtrautner.com


AySay: Su Akar

Oversat fra tyrkisk betyder titlen vand flyder, og titlen stammer fra ordsproget: ”Su akar, yolunu bulur”, som betyder, at vand, som flyder, altid vil finde sin vej. Ordsprogets budskab indkredser i sin enkelthed AySay’s håbefulde tilgang til sin musik, som med sine flertallige sprog og kulturer forsøger at skabe et fælles fodfæste i en verden, der alt for ofte insisterer på snæversynede og begrænsende forhold til nationalitet og identitet.

Med to EP’er bag sig går AySay med debutalbummet Su Akar et spadestik dybere ned i dette hybridunivers bl.a. med gæster som DMA-vindende Orhan Özgür Turan, multifløjtisten Ozan Demir og kontrabasist Bjørk Delcroix Semey. På albummet finder man sange på dansk, tyrkisk og kurdisk, imens inspiration fra både Minor Empire og Altin Gün væves ind i trioens karakteristiske new nordic pop.

Su Akar er skrevet i det, som trioen har valgt at kalde kvartlivskrisen – med alt hvad det indeholder af knuste hjerter, identitetskriser og verdenssorg såvel som medrivende muligheder og gå på mod.

Sangene drager dig fra tågede nordiske sletter til den varme tørre luft i Anatoliens bjerge. Den søger sammensmeltningen mellem det, man kender, og det man ikke kender. På opdagelse i den akustiske verdens lydlandskaber, men under indflydelse af en underliggende elektronisk pulsåre, er Su Akar’s udtryk rodfæstet i en tilbageskuet fremadrettethed. www.facebook.com/aysaymusic

Oversat fra tyrkisk betyder titlen vand flyder, og titlen stammer fra ordsproget: ”Su akar, yolunu bulur”, som betyder, at vand, som flyder, altid vil finde sin vej. Ordsprogets budskab indkredser i sin enkelthed AySay’s håbefulde tilgang til sin musik, som med sine flertallige sprog og kulturer forsøger at skabe et fælles fodfæste i en verden, der alt for ofte insisterer på snæversynede og begrænsende forhold til nationalitet og identitet.

Med to EP’er bag sig går AySay med debutalbummet Su Akar et spadestik dybere ned i dette hybridunivers bl.a. med gæster som DMA-vindende Orhan Özgür Turan, multifløjtisten Ozan Demir og kontrabasist Bjørk Delcroix Semey. På albummet finder man sange på dansk, tyrkisk og kurdisk, imens inspiration fra både Minor Empire og Altin Gün væves ind i trioens karakteristiske new nordic pop.

Su Akar er skrevet i det, som trioen har valgt at kalde kvartlivskrisen – med alt hvad det indeholder af knuste hjerter, identitetskriser og verdenssorg såvel som medrivende muligheder og gå på mod.

Sangene drager dig fra tågede nordiske sletter til den varme tørre luft i Anatoliens bjerge. Den søger sammensmeltningen mellem det, man kender, og det man ikke kender. På opdagelse i den akustiske verdens lydlandskaber, men under indflydelse af en underliggende elektronisk pulsåre, er Su Akar’s udtryk rodfæstet i en tilbageskuet fremadrettethed. www.facebook.com/aysaymusic


Sorthandsk: Sorthandsk

Debutalbummet fra det aarhusianske hip-hop metal act SortHandsk rummer elleve numre hvor den musikalske røde tråd er bundet op omkring Aarhus V rapper Marwans skarpe og grænsesøgende flow, alt imens der leges med genreaspekter fra både rock’en og den hårde metal. 

Til onlinemagasinet Devilution udtalte Marwan: ”I Danmark spiller man jo nærmest enten dødsmetal eller mainstream radiomusik. Groft sagt. Vi har bestemt os for, at det her er vores udtryk. Det er hårdt, tæt på metal, med insisterende rap. Der er ingen musiker, der skriver som jeg, og der er heller ingen, der kan tillade sig at gøre det. Det er endnu en grund til, at Sorthandsk er noget helt andet, end det du normalt hører fra danske bands.”

Fokusnummeret på ’SortHandsk’ er singlen ’Fascist’. Fascist handler om at udøve selvtægt. Ikke i bogstavelig forstand, men mod den indre fascist, der findes i os alle og hersker hos nogle.

Grundlæggende er sangens budskab et spørgsmål om selvransagelse og mantraet om, at pegerman mod andre, peger tre fingre samtidigt ind mod en selv. Ransagelsen begynder hos en selv, før den kan gøre en forskel udadtil.

Debutalbummet fra det aarhusianske hip-hop metal act SortHandsk rummer elleve numre hvor den musikalske røde tråd er bundet op omkring Aarhus V rapper Marwans skarpe og grænsesøgende flow, alt imens der leges med genreaspekter fra både rock’en og den hårde metal.

Til onlinemagasinet Devilution udtalte Marwan: ”I Danmark spiller man jo nærmest enten dødsmetal eller mainstream radiomusik. Groft sagt. Vi har bestemt os for, at det her er vores udtryk. Det er hårdt, tæt på metal, med insisterende rap. Der er ingen musiker, der skriver som jeg, og der er heller ingen, der kan tillade sig at gøre det. Det er endnu en grund til, at Sorthandsk er noget helt andet, end det du normalt hører fra danske bands.”

Fokusnummeret på ’SortHandsk’ er singlen ’Fascist’. Fascist handler om at udøve selvtægt. Ikke i bogstavelig forstand, men mod den indre fascist, der findes i os alle og hersker hos nogle.

Grundlæggende er sangens budskab et spørgsmål om selvransagelse og mantraet om, at pegerman mod andre, peger tre fingre samtidigt ind mod en selv. Ransagelsen begynder hos en selv, før den kan gøre en forskel udadtil.


Ensemble Edge: Dimma – a tribute to Jan Johansson

Albummet ’Jazz på svenska’ er en af de mest elskede og legendariske jazzudgivelser i Norden. Siden pladen blev udgivet i 1964, har adskillige musikere dyrket og fortolket den karakteristiske, enkle og melankolske tone som kendetegner Skandinaviens største jazzikon, pianisten Jan Johansson.
Havde det ikke været for en tragisk trafikulykke i 1968, så ville Jan Johansson være fyldt 90 år d. 16. september 2021 – og måske havde han endda nået at opleve, hvor stor en betydning hans musik stadig har i dag.

Søskendeduoen jazzbassist Matthias Flemming Petri og cellist/sanger Martha Marie Petri har siden 2018 arbejdet på at bygge bro mellem jazz og klassisk musik gennem deres kærlighed til Jan Johanssons musik. Med udgivelsen af deres første fælles plade kombinerer de det bedste fra deres to musikalsk vidt forskellige baggrunde: vokalgruppen Ensemble Edge og fire unge jazzmusikere med sangerinde Karmen Rõivassepp i spidsen. ’Dimma – a tribute to Jan Johansson’ blev indspillet live i foråret 2021 på Kirsten Kjærs Museum i Frøstrup. På pladen medvirker desuden gæstesolisterne Thomas Fryland flygelhorn og blokfløjtevirtuosen Michala Petri. www.ensemble-edge.com

Albummet ’Jazz på svenska’ er en af de mest elskede og legendariske jazzudgivelser i Norden. Siden pladen blev udgivet i 1964, har adskillige musikere dyrket og fortolket den karakteristiske, enkle og melankolske tone som kendetegner Skandinaviens største jazzikon, pianisten Jan Johansson.
Havde det ikke været for en tragisk trafikulykke i 1968, så ville Jan Johansson være fyldt 90 år d. 16. september 2021 – og måske havde han endda nået at opleve, hvor stor en betydning hans musik stadig har i dag.

Søskendeduoen jazzbassist Matthias Flemming Petri og cellist/sanger Martha Marie Petri har siden 2018 arbejdet på at bygge bro mellem jazz og klassisk musik gennem deres kærlighed til Jan Johanssons musik. Med udgivelsen af deres første fælles plade kombinerer de det bedste fra deres to musikalsk vidt forskellige baggrunde: vokalgruppen Ensemble Edge og fire unge jazzmusikere med sangerinde Karmen Rõivassepp i spidsen. ’Dimma – a tribute to Jan Johansson’ blev indspillet live i foråret 2021 på Kirsten Kjærs Museum i Frøstrup. På pladen medvirker desuden gæstesolisterne Thomas Fryland flygelhorn og blokfløjtevirtuosen Michala Petri. www.ensemble-edge.com


Mike Andersen: Raise your Hand

Mike Andersen bevæger sig ubesværet gennem de mange genrer, vi kender fra tidligere Mike Andersen Band albums – det vil sige en personlig blanding af blues- og soulmusikken som han blev forelsket i, i en tidlig alder. Mike Andersen og bandet demonstrerer stigende inspiration fra nutidens musik, og med disse 10 nye originale sange tager Mike (i sin modne alder af 44 år) os igennem livshistorierne om en mand, der er nået cirka halvvejs.

Fra fortællingen om en fyr, der er så slået af livets strabadser, at han frygter, at han måske ikke kan rejse sig igen efter endnu en kamp; til en sang om de dage, hvor god energi, der strømmer gennem vores kroppe, får selv den mest håbløse danser til at springe op på dansegulvet og danse, som om han aldrig har gjort noget andet.

Fra paradokset om en kaffedate ved midnat; til magiske øjeblikke, hvor vi frigør os fra vores bekymringer; til mord balladen om en mand, der fantaserer om at tømme begge haglgevær løb i manden, hans elskede forrådte ham med.

Mike Andersen er med den karakteristiske stemme, hans intense guitar frasering og ikke mindst det erfarne band som han har haft med på farten i mere end ti år, igen klar til, med ‘Raise Your hand’ som er indspillet live i studiet på analogt bånd, at sparke dørene op til de europæiske spillesteder i oktober, november og december 2021. www.mikeandersen.com

Mike Andersen bevæger sig ubesværet gennem de mange genrer, vi kender fra tidligere Mike Andersen Band albums – det vil sige en personlig blanding af blues- og soulmusikken som han blev forelsket i, i en tidlig alder. Mike Andersen og bandet demonstrerer stigende inspiration fra nutidens musik, og med disse 10 nye originale sange tager Mike (i sin modne alder af 44 år) os igennem livshistorierne om en mand, der er nået cirka halvvejs.

Fra fortællingen om en fyr, der er så slået af livets strabadser, at han frygter, at han måske ikke kan rejse sig igen efter endnu en kamp; til en sang om de dage, hvor god energi, der strømmer gennem vores kroppe, får selv den mest håbløse danser til at springe op på dansegulvet og danse, som om han aldrig har gjort noget andet.

Fra paradokset om en kaffedate ved midnat; til magiske øjeblikke, hvor vi frigør os fra vores bekymringer; til mord balladen om en mand, der fantaserer om at tømme begge haglgevær løb i manden, hans elskede forrådte ham med.

Mike Andersen er med den karakteristiske stemme, hans intense guitar frasering og ikke mindst det erfarne band som han har haft med på farten i mere end ti år, igen klar til, med ‘Raise Your hand’ som er indspillet live i studiet på analogt bånd, at sparke dørene op til de europæiske spillesteder i oktober, november og december 2021. www.mikeandersen.com