Jens Folmer Jepsen og Per Chr. Frost (foto: Jørgen Nielsen).
Af: Jørgen Nielsen.
Print Friendly, PDF & Email

Man siger, at historien skrives af sejrherrerne. Det gælder for verdenshistorien, men gælder det også for musikhistorien? Sikkert er det, at fortællingen om rockmusikken fra Aarhus indeholder nogle kapitler, der er helt uomgængelige, og som vil blive husket, også blandt kommende generationer. Gennem snart syv årtier har rockmusik været en del af ungdommens kultur. Den er blevet kaldt alt muligt forskelligt, men har generelt været en udtryksform, der har hjulpet hver generation til at finde sin identitet og samtidig markere afstand til forældregenerationen. Karakteristisk er det også, at den musik, du elsker i dine teenageår, som regel også er den, der bliver danset til ved dit sølv- og guldbryllup. I dag er musikken overalt, lettilgængelig på nettet og samtidig mere uoverskuelig end nogensinde. Giver det mon stadig mening at tale om ”Lyden af Aarhus”?

Rock i Århus – brudstykker af en musikhistorie

Tilbage i 2008 udkom bogen ”Rock i Århus – brudstykker af en musikhistorie”, redigeret og forfattet af undertegnede, med bidrag fra en række musikskribenter og forskere. Jens Folmer Jepsen, tidligere direktør for Aarhus Festuge, forfatter, filminstruktør og pt radiovært på Radio4, har også beskæftiget sig med byens musik helt tilbage fra da byen stavedes med bolle-å. I foråret 2021 fostrede han ideen til en udsendelsesrække med titlen Da rocken kom til Aarhus; manuskript og programmer er blevet til i samarbejde med mig, og med teknisk bistand og musikalske input fra Anders Nolde Pedersen.

Hvert program forsøger at beskrive tidsånden i de forskellige epoker gennem interviews, lydklip og baggrundsinfo. Og ikke at forglemme – med anekdoter og mindre kendte oplysninger om det, der er blevet en vigtig del af byens kulturarv.

Per Chr. Frost og Astrid Elbek (foto: Jørgen Nielsen).

Musik i din taleradio

Marie Frank live i studiet.

Adressen er Aarhus, men Radio4 er en landsdækkende taleradio, og musik bør som bekendt kunne tale for sig selv. Derfor blev det besluttet at lade et håndplukket studieband, Radio-rockorkestret spille udvalgte hits fra de forskellige epoker. Live i studiet medvirker desuden Kim Nedergaard, Marie Frank, Iomfro og Niklas Runge.

Radio-rockorkestrets medlemmer repræsenterer hver især vigtige epoker og tendenser i byens musikhistorie: Guitaristen Per Frost var i rollen som bassist én af hemmelighederne bag Gnags´ forvandling fra hippie-rockband til tight, reggae-inspireret hitmaskine. I Radio-rockorkestret lægger han bunden sammen med pianisten Astrid Elbek, hvis funky el-klaver først hørtes i banebrydende Shit & Chanel. Percussionist og sanger Lene Nørgaard er selve personificeringen af den kropslige musikpædagogik med udspring i Friskolen i Stavtrup. Guitarist og sanger Anders Nolde Pedersen turnerer internationalt med undergrundstrioen Power Solo og er medlem af The Desoto Caucus, der efter års samarbejde med amerikanske Howe Gelb arbejder med sin egen lyd, ”Nordicana”. Sammen skaber de nye fortolkninger af numre som Smuk og dejlig, Militskvinder, Fantastiske Toyota, Vilde kaniner og Ryge og Knep.

Adressen er Aarhus, men Radio4 er en landsdækkende taleradio, og musik bør som bekendt kunne tale for sig selv. Derfor blev det besluttet at lade et håndplukket studieband, Radio-rockorkestret spille udvalgte hits fra de forskellige epoker. Live i studiet medvirker desuden Kim Nedergaard, Marie Frank, Iomfro og Niklas Runge.

Radio-rockorkestrets medlemmer repræsenterer hver især vigtige epoker og tendenser i byens musikhistorie: Guitaristen Per Frost var i rollen som bassist én af hemmelighederne bag Gnags´ forvandling fra hippie-rockband til tight, reggae-inspireret hitmaskine. I Radio-rockorkestret lægger han bunden sammen med pianisten Astrid Elbek, hvis funky el-klaver først hørtes i banebrydende Shit & Chanel. Percussionist og sanger Lene Nørgaard er selve personificeringen af den kropslige musikpædagogik med udspring i Friskolen i Stavtrup. Guitarist og sanger Anders Nolde Pedersen turnerer internationalt med undergrundstrioen Power Solo og er medlem af The Desoto Caucus, der efter års samarbejde med amerikanske Howe Gelb arbejder med sin egen lyd, ”Nordicana”. Sammen skaber de nye fortolkninger af numre som Smuk og dejlig, Militskvinder, Fantastiske Toyota, Vilde kaniner og Ryge og Knep.

Marie Frank live i studiet. (foto: Jørgen Nielsen)

Lene Nørgaard og Anders Nolde Pedersen (foto: Jørgen Nielsen).

En uudtømmelig kilde

Hvert afsnit indledes med en disclaimer fra Jens Folmer Jepsen:

”Lad det være sagt med det samme: Rock´n Roll blev ikke opfundet i Aarhus, den ankom til byen, og i en kort periode blev musikken spillet med en distinkt østjysk accent, der skabte ekstraordinær lydhørhed hos mennesker over hele landet”.

Anders Nolde Pedersen, Jens Folmer Jepsen og Jørgen Nielsen (foto: Jørgen Nielsen).

Mange historier bliver fortalt i de seks programmer – langt flere og ofte lige så vigtige – er udeladt. Ikke glemt, men når et tiår skal koges ned til 55 minutter, må der foretages hårde prioriteringer. En ting er sikker: den aarhusianske musikhistorie er en uudtømmelig kilde, og den rinder med uformindsket styrke, også i 2021.

Programmerne er produceret af Paseo, med støtte fra FO, Aarhus.

Bogen Rock i Århus er udgivet af Byhistorisk Fond med støtte fra bl.a. DMF Aarhus.

Hør programmerne her: https://www.radio4.dk/program/da-rocken-kom-til-aarhus/