Frank Megabody (Foto: Flemming Mechlenborg Kristensen).
Print Friendly, PDF & Email

Viceborgmester Frank W. Damgaard har siddet i byrådet i Skanderborg for socialdemokratiet siden 2009. Mange kender ham også som musiker, sangskriver, entertainer, konferencier m.m. under kunstnernavnet Frank Megabody.

”Denne gearkasse er delt op i to rum. Dels et rum som understøtter mit hovedinstrument stemmen, og dels et rum som er vokset meget gennem de seneste 30 år, hvor jeg har ændret min selvopfattelse fra at være guitarejer til at nærme mig en status som egentlig guitarist. Så jeg er nødt til at springe lidt mellem de to rum.”

1. Hvad er dit yndlingsinstrument/gear for tiden?

Det må være min spanske guitar Amalio Burguet 3, som Ole A. (Akustikken) sagde, jeg skulle købe for mange år siden. Uden sidestykke den eller det som jeg hyppigst er i fysisk nærkontakt med. Men også min gamle Crafter (købt af Ole) som blev henlagt, da jeg fik en Godin (som Ole solgte mig). De tåler ikke sammenligning, når det gælder lyd og lethed i sit spil, men Crafteren er bare så lille, let og fiks (i modsætning til ejeren) og ligger fantastisk godt i favnen, når man sidder med den.

Til venstre:  Amalio Burguet no. 3 , Til højre: Crafter.

Amalio Burguet no. 3

Crafter

2. Hvad skulle du aldrig have solgt/skilt dig af med?

Måske en af mine gamle effektmaskiner. Min AKG BX20 rum eller en af mine Roland båndekkoer. De kunne altså noget. Ellers skiller jeg mig sjældent af med noget. Man er vel jyde?

3. Hvad har du købt for nylig?

En Gator hård guitarbag, som har rum til min uundværlige iPad (OnSongs). Og faktisk har jeg ikke købt den selv, men fået den som gave. Det lader sig gøre, når man kun ønsker én ting. Men husk at få kvitteringen med, så du kan trække den fra.

Gator guitarbag.

4. Hvilket instrument/gear henter du ud af det brændende øvelokale/studie?

Nu er jeg ikke sådan en musiker, som har instrumenter, som er uerstattelige. Og alt er naturligvis forsikret. Så jeg kunne godt komme til at løbe efter min gamle originale (de laver dem igen) direkte drevne Technics pladespiller fra 1976. Den står nemlig i samme rum. Har dog også gode flasker cognac stående og kun to hænder. NEJ! I et skab i samme rum har jeg gamle spole- og kassettebånd med diverse musikalske udskejelser gennem hele mit liv stående. De vil sgu nok ha’ førsteprioritet.

Øverst: Technics SL-1501 pladespiller fra 1976 , Nederst: gamle spole- og kassettebånd fyldt med diverse af Franks musikalske udskejelser gennem tiden.

5. Hvad er næste instrument/gear på listen?

Jeg har længe gået og drømt om at prøve den eneste nylonguitar, Martin laver, 000C12-16E. Også selvom den har et lidt smallere gribebræt, fordi de andre guitarister ikke kan finde ud af at spille på en klassisk spansk guitar. Men mest fordi jeg så gerne vil glæde Ole ved at købe en Martin hos ham. Det fortjener han.

Under Coronaen har jeg fået hul på at spille western på min selvudviklede anarkistiske spillemåde, som egentlig er specielt udviklet til nylon (Hannabach High Tension). Jeg har en Takamine, som ovenikøbet er en tidligere topmodel, men jeg kan bare ikke få den til at lyde ordentligt med min spillestil. Så måske kunne en anden western (Martin?) også blive det næste. Men det kræver opfyldelse af punkt 10 først.

Takamine

6. Den dårligste investering?

Tror, det er min Fender Acoustasonic amp inkl. specialbygget flightcase, som kostede lige så meget som forstærkeren. Og det var dengang, de kostede kassen. Det er ALDRIG kommet i brug. Foretrækker en TC chorus/flanger og så direkte stereo videre. Thats it! Håber, at jeg måske kan finde et setup til western, hvor den indgår. Men som nævnt så lyder det at lort indtil videre.

Til venstre:  Fender Acoustasonic  , Til højre: Specialbygget flightcase til Fender Acoustasonic.

Øverst:  Fender Acoustasonic  , Nederst: Specialbygget flightcase til Fender Acoustasonic.

7. Den bedste handel?

Utvivlsomt den Prudencio Saez Nr.8 som Ole sagde, jeg skulle have for 30 år siden, og som for alvor satte skub i mit guitarspil. De første, mange år kun for at skrive sange, men i dag vil jeg også godt være bekendt at stille mig op over for et publikum alene med min guitar og en håndfuld sange og fortællinger. Og selvom der er kommet mange nye guitarer til (tak Ole), så finder jeg jævnligt den gamle frem. Den ligger hos mig på en ganske særlig måde.

Og så min Shure KSM 9. Kondensator som tåler trykket af min stemme, og som får alt det luft og alle de bevidste mislyde med, som er væsentlige elementer i min måde at bruge stemmen på.

Og til sidst må jeg nævne mit sanganlæg fra midten af ’80’erne, som stadig kører i øvelokalet efter hundredvis at forskellige jobs på landevejen. Dynacord Gigant V og EV 15/3. Leaset hos EMK som en af de første, som sprang på den bølge. En skøn tid. Og Jonna som gerne kom kørende hele vejen fra Esbjerg for at minde en om et par måneders restance. Det var så fedt! Dynacorden har for øvrigt kun været i stykker én eneste gang i de næsten 40 år. Da havde den fået 380 v igennem sig på Samsø. Så stod den hos Lars Hoffensetz i en uge og brændte komponenter af på stribe, indtil alt det syge var skiftet. Så kørte den igen. Jeg bruger stadig Dynacord og EV.

Øverst: Shure KSM 9. Kondensator-mikrofon , Nederst: Dynacord Gigant sanganlæg

8. Har du et tip til et godt køb?

Norsk brændevin. Klasser over dem som vi danskere tror, vi er verdensmestre til at lave. Ellers går mit tip nok nærmere på at købe musikinstrumenter hos nogen, som ved noget om dem, sælger dem med hjertet, og som du lige kan trille ind til, når du eller instrumentet har behov for det.

Kjøp norsk brennevin

9. Seneste musik gadget?

Jeg er nok ikke så meget gadget typen. Måtte faktisk slå op hvad det betød. Det nærmeste jeg kan komme det, er at jeg har købt nogle capo’er både til mine spanske og min western, som er sådan nogle man klikker på guitaren, og som sidder på den hele tiden. Så bliver de ikke væk. Af en eller anden grund så virker de bedst på de spanske. Eller også er den til western bare en mandags capo.

10. Det urealistiske ønske?

Jobs.