Fra billedserien ‘Uro og Kampgejst’ (foto: Maria Ovesen).
Af: Camilla Overgaard, DMF Aarhus.
Print Friendly, PDF & Email

Ditte Dupont Priess Loft udgav i februar 2021 tre barselssessions, hvilket gav anledning til, at jeg besøgte hende til en snak om det at være kreativ på barsel. Efter at vi havde gået en tur med barnevognen, og Dittes datter, Luna, var faldet i søvn, satte vi os ned og talte sammen over en hjemmebagt bolle og en kop kaffe.

Fra kreativt kaos til ro

Da Ditte gik på barsel i sommeren 2020 var det på, hvad man godt kan tillade sig at kalde ’et kreativt toppunkt’. Hun havde netop udgivet sin debut-EP ’Mørkeræd’ og derudover afsluttet sin kandidatuddannelse fra den musikpædagogiske linje på Det Jyske Musikkonservatorium. Et intenst forår med sangskrivning, øvning og planlægning gik op i en højere enhed i begyndelsen af juni. Ditte følte sig derfor klar til at træde et skridt tilbage fra musikken for en stund og ind i rollen som mor for første gang.

Ditte Dupont (foto: Sisse Dupont).

”Jeg har hørt om mange andre kunstnere, som har et behov for også at være kunstnere, mens de er på barsel, og som meget hurtigt er ude at spille koncerter, men jeg havde ikke behov for at skulle ud og lave alt muligt med musik, for jeg var rimelig godt brugt og havde haft masser af output i perioden op til, at jeg gik på barsel.”

Der gik nogle måneder, hvor Ditte egentlig bare nød at være på barsel, men langsomt begyndte der igen at melde sig en lyst til at beskæftige sig med musik, som hun beskriver som utrolig kærkommen. Ditte beskriver, at hun på dette tidspunkt ikke havde det kreative overskud til at skrive ny musik, da det forudsætter, at hun kan sætte meget tid af, og det havde hun på dette tidspunkt ikke mulighed for.

Lige før Ditte gik på barsel, havde hun, som tidligere nævnt, udgivet sin debut-EP ’Mørkeræd’. Det er en samling stærke og rørende, nærværende sange, som går lige i hjertekulen – en egenskab, som er kendetegnende for Dittes musik. Ditte beskriver, at det føltes en smule antiklimatisk at udgive EP’en, spille en releasekoncert og derefter gå direkte på barsel. Efter nogle måneder på barsel følte hun derfor behov for at vise verden, at hun stadig eksisterede.

Barselssessions

Idéen til Dittes barselssessions opstod spontant, men hun havde i et godt stykke tid leget med tanken om at indspille livesessions med nogle af sangene fra Mørkeræd. Tankerne gik først på, at indspilningen skulle foregå i en flot hal med vildt lys og med publikum, men da Ditte var på barsel, og store dele af samfundet igen var lukket ned på grund af Covid-19, opstod idéen til at trække indspilningerne af hendes livesessions helt ned på jorden, ind i stuen og lade datteren Luna være med. ”Så tænkte jeg, hvorfor ikke lave noget dér, hvor jeg er, med det liv jeg har nu.”

Fra billedserien ‘Uro og kampgejst’ (foto: Maria Ovesen).

Ditte valgte at lave sine livesessions med sit liv omkring sig, som hun selv formulerer det. Hjemmet skulle ikke styles og pyntes til optagelserne, men skulle i stedet være som til hverdag – den hverdag, som Ditte deler med kæresten Yngve og lille Luna.

”Der måtte godt være lidt rodet, og jeg ville egentlig gerne have min datter med – fordi at det er hun. Det er en naturlig del af det at være på barsel.”

Ditte valgte at lave sine livesessions med sit liv omkring sig, som hun selv formulerer det. Hjemmet skulle ikke styles og pyntes til optagelserne, men skulle i stedet være som til hverdag – den hverdag, som Ditte deler med kæresten Yngve og lille Luna.

”Der måtte godt være lidt rodet, og jeg ville egentlig gerne have min datter med – fordi at det er hun. Det er en naturlig del af det at være på barsel.”

Fra billedserien ‘Uro og kampgejst’ (foto: Maria Ovesen).

Det ærlige udtryk

Fra billedserien ‘Uro og kampgejst’ (foto: Maria Ovesen).

Ligesom Dittes hjem ikke skulle styles i forbindelse med indspilningen af hendes barselssessions, er hun også gået efter et råt og ærligt udtryk med hensyn til lyden på indspilningerne. Hendes stemme skulle lyde som den gjorde, hvilket selvfølgelig indebar en krop, der havde født for nyligt og en stemme, der ikke havde sunget andet end børnesange i nogle måneder. Jeg spurgte Ditte, hvordan det føltes at indspille sangene, da det kom til stykket. For én ting er at vælge det sårbare og ærlige udtryk, men det kan være vanskeligt at jage den indre perfektionist på flugt, når der bliver trykket record. Dette beskriver Ditte som overraskende nemt. Hun havde valgt sange, som hun havde det rigtig godt med at synge og var tryg i, og som samtidig ikke krævede voldsomt meget af hendes stemme. Det var dog ikke baggrunden for, at valget faldt på lige netop de sange. De var valgt, fordi de passede til konceptet.

Ligesom Dittes hjem ikke skulle styles i forbindelse med indspilningen af hendes barselssessions, er hun også gået efter et råt og ærligt udtryk med hensyn til lyden på indspilningerne. Hendes stemme skulle lyde som den gjorde, hvilket selvfølgelig indebar en krop, der havde født for nyligt og en stemme, der ikke havde sunget andet end børnesange i nogle måneder. Jeg spurgte Ditte, hvordan det føltes at indspille sangene, da det kom til stykket. For én ting er at vælge det sårbare og ærlige udtryk, men det kan være vanskeligt at jage den indre perfektionist på flugt, når der bliver trykket record. Dette beskriver Ditte som overraskende nemt. Hun havde valgt sange, som hun havde det rigtig godt med at synge og var tryg i, og som samtidig ikke krævede voldsomt meget af hendes stemme. Det var dog ikke baggrunden for, at valget faldt på lige netop de sange. De var valgt, fordi de passede til konceptet.

Fra billedserien ‘Uro og kampgejst’ (foto: Maria Ovesen).

Både kreativ og forælder

Jeg spurgte Ditte, om hun havde gjort sig nogle tanker omkring dét at være kreativ på barsel. På mit spørgsmål svarede hun: ”Jeg tror, at mange kreative mennesker har behov for at dyrke deres kreativitet.”

Ditte henviser til, at kreative mennesker har et kontinuerligt behov for at udtrykke sig kreativt – også når de er på barsel. Det kan selvfølgelig komme til udtryk på vidt forskellige måder og på forskellige tidspunkter alt efter, hvem man er. Der er ingen tvivl om, at det at blive forældre forandrer ens liv rigtig meget, men Ditte har erfaret, at det ikke er uforeneligt med at være kreativ og kunstner. Gennem arbejdet med sine barselssessions har Ditte derimod erfaret, at hun kan være begge dele sammen med sin familie, hvilket hun beskriver som en fantastisk følelse.

Fra billedserien ‘Uro og Kampgejst’ (foto: Maria Ovesen).

For Ditte er det faldet naturligt at være tilstede i nuet og ikke have forventninger til sig selv omkring, hvordan hendes kreative output skulle tage form, efter at hun var blevet mor. Det er hun rigtig glad for, da alternativet ville have været både stressende og hårdt. Med det at blive forældre følger en stor uvished, da man aldrig kan vide, hvordan det bliver at få et barn – heller ikke selvom man har prøvet det før. Det kan godt være, at det betyder, at det kreative output i en periode bliver mindre, og det kan også være, at det slet ikke er tilfældet, men under alle omstændigheder er Dittes barselssessions et eksempel på, hvordan en kunstners virke følger kunstneren, der hvor hun er, og tager form efter livet, som det er på netop det tidspunkt. Og det er vel i virkeligheden noget af det smukkeste ved kunsten.