(foto: Kristoffer Fynbo Thorning).
Af: Lars Knudsen, DMF Aarhus.
Print Friendly, PDF & Email

Afrikanske rytmer fra præstegården i Svejstrup rørt sammen i en musik- og samfundspolitisk kontekst kan samle tusindvis af elever online, fra gymnasier, efterskoler og folkeskoler landet over. Koncertforedraget ”Paul Simon – Graceland” er et uddannelsestilbud, der med stor succes har kombineret musik og læring.

Paul Simon’s Graceland album.

Paul Simon fløj i 1985 til Sydafrika under det racistiske Apartheidstyre, og indspillede en række af numrene til sit ikoniske album ’Graceland’. En meget kontroversiel beslutning som skabte en del politisk røre og debat om, hvorvidt han blåstemplede styret. Pladen modtog i 1986 en Grammy for ’Album of the year’. Den anerkendes i dag for at være en af popmusikkens mest skelsættende udgivelser, og har solgt mere end 16 millioner fysiske eksemplarer.

Her 35 år efter, har en håndfuld Corona-nedlukkede professionelle Aarhusmusikere, under titlen ’Welcome to Graceland’, skabt et alternativt undervisningsprojekt, hvor de spiller musikken og fortæller historien om pladen og den historik, der fulgte i kølvandet.

Paul Simon fløj i 1985 til Sydafrika under det racistiske Apartheidstyre, og indspillede en række af numrene til sit ikoniske album ’Graceland’. En meget kontroversiel beslutning som skabte en del politisk røre og debat om, hvorvidt han blåstemplede styret. Pladen modtog i 1986 en Grammy for ’Album of the year’. Den anerkendes i dag for at være en af popmusikkens mest skelsættende udgivelser, og har solgt mere end 16 millioner fysiske eksemplarer.

Her 35 år efter, har en håndfuld Corona-nedlukkede professionelle Aarhusmusikere, under titlen ’Welcome to Graceland’, skabt et alternativt undervisningsprojekt, hvor de spiller musikken og fortæller historien om pladen og den historik, der fulgte i kølvandet.

Paul Simon’s Graceland album

Koncertforedrag

Bassist i Welcome to Graceland, Simon Stadsholt, fortæller: ”Ideen opstod egentligt ud af, at jeg altid har haft en kæmpe drøm om at spille dette album, og lave en koncert række med sangene fra Graceland. Jeg har bare aldrig haft tid. Men det skal jeg love for, at vi fik med corona-pandemien. Pludselig var det tid til at tænke alternativt, og en nødvendighed at tage en chance – også for ikke at blive helt nedlukningsdepressiv, eller det der er værre”.

Andreas Bech, Simon Stadsholt og Max Kirkeby (foto: Kristoffer Fynbo Thorning).

I starten havde Simon sammen med forsanger Andreas Bech, planlagt, at det skulle være et duoprojekt, da sangene på Graceland albummet meget er defineret af bassisten Bakithi Kumalo’s spil, og Paul Simons tekstunivers og den amerikanske sangskrivertradition.

”Vi kunne mærke allerede efter første øver, at der bare skulle flere mennesker på. Så vi besluttede at kontakte guitarist Max Kirkeby og trommeslager Henriette Krogh som vi begge har spillet med i et utal af sammenhænge. Vi øvede det meste af pladen op, med undtagelse af de store kornumre, som ikke rigtig er en mulighed uden 10-14 sangere, og så mange må vi ikke være samlet, siger Mette Frederiksen”.

I starten havde Simon sammen med forsanger Andreas Bech, planlagt, at det skulle være et duoprojekt, da sangene på Graceland albummet meget er defineret af bassisten Bakithi Kumalo’s spil, og Paul Simons tekstunivers og den amerikanske sangskrivertradition.

”Vi kunne mærke allerede efter første øver, at der bare skulle flere mennesker på. Så vi besluttede at kontakte guitarist Max Kirkeby og trommeslager Henriette Krogh som vi begge har spillet med i et utal af sammenhænge. Vi øvede det meste af pladen op, med undtagelse af de store kornumre, som ikke rigtig er en mulighed uden 10-14 sangere, og så mange må vi ikke være samlet, siger Mette Frederiksen”.

Stor efterspørgsel

Koncertforedraget har en varighed af 75 minutter. Først spilles seks numre live fra pladen, hvorefter guitarist, Max Kirkeby, fortæller historierne omkring indspilningerne og udgivelsen af værket, der satte Sydafrika på det musikalske verdenskort, og han belyser de politiske tematikker, der omgiver udgivelsen. Stjal Paul Simon de sydafrikanske musikers musik? Var det kulturel appropriation, og kan kunst være frigjort fra moral? Nogle af de spørgsmål som rejste sig i samtiden, og som for så vidt bl.a. med Me-Too bølgen igen er højaktuelle.

Første koncertforedrag blev afholdt den 2. februar 2021, hvor musikerne i Welcome to Graceland optimistisk havde håbet på, at 15 gymnasier ville deltage. Efterspørgslen viste sig at være dobbelt så stor, da 30 undervisningssteder købte billet, og ca. 3.000 elever så med. Derfor blev yderligere 3 koncerter sat op den 26. februar med deltagelse af knap 20 gymnasier og desuden en del billetsalg til private, der havde hørt om disse koncerter.

Første koncertforedrag blev afholdt den 2. februar 2021, hvor musikerne i Welcome to Graceland optimistisk havde håbet på, at 15 gymnasier ville deltage. Efterspørgslen viste sig at være dobbelt så stor, da 30 undervisningssteder købte billet, og ca. 3.000 elever så med. Derfor blev yderligere 3 koncerter sat op den 26. februar med deltagelse af knap 20 gymnasier og desuden en del billetsalg til private, der havde hørt om disse koncerter.

Andreas, Henriette og lydmand Darius tester gearet (foto: Kristoffer Fynbo Thorning).

Livestream

Welcome to Graceland afholder deres koncertforedrag fra præstegården i Svejstrup, hvor Andreas bor. ”Vi har allieret os med lydmand Darius Vaikas, og så har vi Kristoffer Fynbo Thorning med som både IT-altmuligmand og saxofonist. Koncerterne streames live over YouTube og det har bare kørt helt optimalt”.

“Det er klart, at vi i nuet ikke mærker publikum på samme måde, som vi er vandt til. Vi har et live-feed kørende under koncerterne, hvor vi løbende kan se, hvor mange der ser med. Publikum kan desuden reagere ved at skrive kommentarer osv., og på den måde kan vi se responsen derude. Vi kan heldigvis notere os, at vi faktisk har publikum med fra start og helt til slut, hvilket må være en indikator på, at det, vi streamer, er interessant, ellers ville man jo nok hoppe fra”.

“Det er klart, at vi i nuet ikke mærker publikum på samme måde, som vi er vandt til. Vi har et live-feed kørende under koncerterne, hvor vi løbende kan se hvor mange der ser med. Publikum kan desuden reagere ved at skrive kommentarer osv., og på den måde kan vi se responsen derude. Vi kan heldigvis notere os, at vi faktisk har publikum med fra start og helt til slut, hvilket må være en indikator på, at det, vi streamer er interessant, ellers ville man jo nok hoppe fra”.

Graceland fortsætter

Andreas og Max (foto: Kristoffer Fynbo Thorning).

Grunden til den store interesse og deltagelse i koncertforedragene tillægger bandet deres sammenlagte store netværk. ”Det har været, og er, en unik og underlig tid, vi lever i, og folk mangler efterhånden virkelig noget adspredelse i tilværelsen. Så fordelen ved hele vores projekt har været, at vi har ramt lige ned i et behov, og vi har virkelig fået god respons tilbage”.

Grunden til den store interesse og deltagelse i koncertforedragene tillægger bandet deres sammenlagte store netværk. ”Det har været, og er, en unik og underlig tid, vi lever i, og folk mangler efterhånden virkelig noget adspredelse i tilværelsen.  Så fordelen ved hele vores projekt har været, at vi har ramt lige ned i et behov, og vi har virkelig fået god respons tilbage”.

Andreas og Max (foto: Kristoffer Fynbo Thorning).

Lærer på Odense Katedralskole, Karen Gade: ”Det var vildt godt, dygtigt, hyggeligt og lærerigt. Perfekt balance mellem musik og snak, og niveauet ramte dem rigtig godt”. Kasper Krøll Dreyer, Roskilde Gymnasium: ”På Roskilde Gymnasium var vi meget begejstrede for koncertforedraget. Musikerne optrådte med en varm og smittende energi, som vi virkelig har brug for i disse tider. Musik og foredrag var meget veludført og gik op i en højere enhed, og man følte næsten, at man var med i samme lokale”.

Musikerne i Welcome to Graceland slutter: ” Vi regner med, at der kommer flere online-koncerter med os. Planen er, at når hele Covid-19-cirkusset er ovre, så laver vi en mere almindelig koncert- og foredragsrække. For efter den seneste tids opmærksomhed omkring projektet her, så har vi ikke fået mindre blod på tanden”.

Med genåbningen af efterskolerne i marts 2021 tog bandet hul på koncertforedraget foran et levende publikum, med et besøg på Eriksminde Efterskole den 18. marts. ”Fantastisk at spille for mennesker igen, og dejligt at mærke, at vi nærmer os enden på et HELT forfærdeligt år, hvor nærheden, kærligheden, kulturen og LIVET har været sat på pause”.

Opstilling forud for første Welcome to Graceland koncert for et levende publikum (foto: Kristoffer Fynbo Thorning).