(foto: Robert Snider).
Af: Robert Snider
Print Friendly, PDF & Email

Musiker og producer Robert Snider har været på DMF’s to-dages workshop: Kommerciel sangskrivning & produktion v/producer Jeppe Pilgaard. Her blev han klogere på ikke at stå i vejen for den kreative proces. Musikken som det fælles tredje. Vigtigheden i struktur, forberedelse og disciplin. Uundværlige plugins og feedback på egne kompositioner.

At finde Jeppe Pilgaards studie var lidt af en udfordring for mig. Huset på adressen i udkanten af Aarhus, som Google Maps havde hjulpet mig med at finde, lignede mere en gammel lagerhal end stedet, der skulle vise sig at huse et topprofessionelt lydstudie.

Som en lille dreng til juleaften, gik jeg rundt i studiet med store øjne og lysten til selv at bygge mit eget maskinrum. Da alle fem deltagere på holdet havde hilst på hinanden og fundet en stol eller en sofa at plante kroppen i, varmede jeg mig, både ved tanken om hvad der var i vente, men også ved den YouTube-pejs, som Jeppe havde sat på storskærmen ovenover hans setup.

(foto: Robert Snider).

Introduktion

Vi startede dagen med en kort gennemgang af udstyr. Selvom Jeppe har lagt et stort stykke arbejde i at lydisolere og anskaffe sig professionelt udstyr, pre-amps, studiemonitors m.m., så er hans store fokuspunkt altid den gode sang. Og det kræver ikke nødvendigvis særlig meget gear at skabe gode sange.

Efter at have beundret studiets mange fede detaljer, tog vi en lille præsentation af hver deltager, og vores virke som musikere. Det gav et godt billede af passionen for feltet, og hvad vi hver især ønskede at få ud af kurset. Vi var meget forskellige, både ift. alder, baggrund og musikalsk genre, men til fælles havde vi ønsket om at blive klogere på skabelsen af den ‘gode’ popsang.

Fundamentet for held

Den romerske filosof Seneca sagde engang: ”Luck is what happens when preparation meets opportunity”. Jeg fornemmede, at Jeppe Pilgaard havde lidt den samme tilgang til sit arbejde med at skabe musik. Når han har sessions med andre sangskrivere/producere, er det vigtigt, at fundamentet er i orden. Forberedelse er en stor del af det gode resultat.

Derfor har Jeppe brugt lang tid på at skabe en/flere templates i sin DAW (Digital Audio Workstation), der virker for ham. Det kan tage tid at finde sin egen måde at stille det hele op på, men det er givet utroligt godt ud, særligt ift. tid, som jo iblandt kan være en mangelvare.

Ud over hans velorganiserede templates, med alt fra rumklange til delays i forskellige variationer (korte og lange rumklange og delays i bevidstvalgte takter) og tracks inddelt i farver, har Jeppe også brugt uger på at skabe et overdådigt lydbibliotek med lyde, der taler til ham. Kombinationen af tromme-sampler programmet ‘Battery’ og hans nyeste drum/trigger pad, gør Jeppes arbejdsflow nemmere og sparer tid.

Spil uden ego

En hel sang – produktion, melodi og sangtekst – bliver ofte skabt på bare en enkelt dag. Men selvom det ofte går hurtigt at skabe, så vil Jeppe langt hellere producere 50 stærke sange om året end 200 halvfærdige produktioner. En del af ovenstående filosofi er, at man er i skarp træning med at gøre tingene færdige, til når man nu en gang imellem rammer hits’ne. Desuden opfordrer han til, at man på forhånd ikke står i vejen for musikken med alt for mange holdninger om smag og stil.

At samarbejde med andre dygtige topliners (en der skriver tekst og melodi) og producere kræver jo ofte kompromisser ift. smag, som man måske ikke altid er enige i. Det handler ifølge Jeppe om at gribe hinandens bolde og vende ideerne til noget positivt. Jeg kunne fristes til at sige, at ens ego ikke skal spille med på alle tangenterne i denne proces.

Intuitiv start

Da halvdelen af dagen var gået, havde Jeppe planlagt, at vi skulle sætte en session op, så vi kunne få en fornemmelsen for, hvordan han arbejder, og hvordan det er at skabe fra bunden i fællesskab.

Typisk starter han med at spille nogle akkorder på sit midi-keyboard – en eller anden form for rundgang. Det er ret intuitivt, hvilke lyde han lige vælger, men når det så er sagt, så er Jeppe ret opdateret på, hvilke lyduniverser, der er oppe i tiden.

Særligt bed jeg mærke i et plugin ved navn Serum, som han virkede til at bruge en del. Serum er en avanceret synthesizer, som er kendt for sine moderne elektroniske lyde, og er blevet en af de mest populære software-synthesizers indenfor musikproduktion.

Da halvdelen af dagen var gået, havde Jeppe planlagt, at vi skulle sætte en session op, så vi kunne få en fornemmelsen for, hvordan han arbejder og hvordan det er at skabe fra bunden i fællesskab.

Typisk starter han med at spille nogle akkorder på sit midi-keyboard – en eller anden form for rundgang. Det er ret intuitivt, hvilke lyde han lige vælger, men når det så er sagt, så er Jeppe ret opdateret på, hvilke lyduniverser, der er oppe i tiden.

Særligt bed jeg mærke i et plugin ved navn Serum, som han virkede til at bruge en del. Serum er en avanceret synthesizer, som er kendt for sine moderne elektroniske lyde, og er hurtigt blevet et af de mest populære software synthesizers indenfor musik produktion.

(foto: Robert Snider).

Hurtig opbygning

Jeg arbejder selv i Cubase, mens Jeppes DAW er Studio One. Selvom programmerne ser forskellige ud i design, var det meget tydeligt at se, hvor hurtig han er til at indspille, sidechaine, quantize, bruge EQ, og ikke mindst lytte til forslag fra alle deltagerne på kurset samtidig.

Når Jeppe normalt har sessions, bygger han som regel musikken/produktionen op ganske hurtigt, således at toplineren har et loop at skrive ud fra. Det kan på en måde sidestilles med et band, der jammer sig frem til nye numre, bortset fra at Jeppe er både trommeslageren, keyboardspilleren og produceren på én og samme tid.

Dag 2

En uge senere skød vi dag 2 i gang med at snakke sangskrivnings-struktur, hovedsageligt med udgangspunkt i melodier. Jeppe spillede en del Max Martin-sange og produktioner, fra noget af hans første til noget af hans nyeste. Det gjorde han for at vise eksempler på systemer, kontraster og oplagte virkemidler, som kan få en sang til at føles fuldendt og samtidigt være spændende fra ende til anden.

Inspiration til vokal

Efter en kort pause, genoptog vi vores session fra første dag. Med tunge kicks på 1 og 3, in your face snares på 2 og 4, underliggende pumpende portamento synth bass, sidechained piano og et lækkert guitarriff, så manglede vi bare vokalen til give os det fulde billede af en popsang fra A-Z.

Eftersom vi ikke havde en sanger/sangkriver til rådighed, så brugte vi online sample-biblioteket ”Splice” til at finde en vokal.

Jeppe forklarede, at det er en fed måde at blive inspireret på, og indimellem finder man nogle fede samples, som fuldender sangens detaljerigdom. Det gode ved at benytte sig af Splice er også, at de fleste samples allerede er blevet mixet på. Det gør naturligvis processen noget nemmere – både ift. tid, men også lyd.

For at få vokalen til at passe til de allerede bestemte akkorder, fandt Jeppe den rette toneart og begyndte derefter at klippe og klistre med den kvindevokal, vi havde besluttet os for at bruge. Resultatet gav et godt billede af, hvordan man fra første akkordrundgang helt frem til beslutninger omkring arrangement, skaber en god sang på kort tid.

(foto: Robert Snider).

Sparring og feedback

Sidst på dagen, der kom vi til den del, som jeg personligt selv havde været særligt spændt på – nemlig responsen på egne kompositioner. Hver deltager fik muligheden for at få professionel feedback på nye ideer, såvel som mere færdige sange/produktioner.

Mit bidrag til den proces, var en sang, jeg har lavet i fællesskab med en ung kvindelig sangskriver. Melodien og teksten har hun stået for, mens alt, der hedder produktion, er noget, som jeg har stået for. Jeppe’s respons var ærlig, og han strøg mig ikke med hårene. Det var i virkeligheden også det, jeg havde håbet på.

Det, jeg selv havde hørt som intro og bridge, var klart det, Jeppe opfattede som et stærkt omkvæd. I et forsøg på fornyelse, havde jeg lavet et ret hårdpumpende future bass/dubstep omkvæd, som han mente var for hårdt til hendes bløde og fine stemme. Jeg kunne sagtens se det, han sagde, og var begejstret over den sparring, jeg fik. De andre deltagere virkede også til at få meget ud af responsen.

Jeg blev i forbindelse med kurset sulten på at få yderligere sparring på egne sange, hvortil Jeppe fortalte, at han faktisk laver 1-1 coaching for kunstnere, producere og bands – særligt her under corona’en. Skulle der komme et kursus mere hos Jeppe Pilgaard til næste år, så kan jeg varmt anbefale den nysgerrige musiker at melde sig til.

Robert har efterfølgende indspillet sangen, der har fået titlen ’Higher’, med sit band SHE. Den lander i slutningen af maj/starten af juni 2021 på alle gængse streamingtjenester.