(foto: Mark Haupt / unsplash.com).
Af: Lars Knudsen, DMF Aarhus.
Print Friendly, PDF & Email

Who Killed Bambi: 12

Det eftertragtede strygerensemble har inviteret 12 nordiske solister med i studiet. Siden deres debut i 2009 har det klassisk uddannede ensemble tryllebundet publikum med en musikalsk nysgerrighed og med en ubændig trang til at eksperimentere og søge grænser. Fra Roskilde-koncerter til studiesessions, fra Søren Ulrik Thomsen til Hugo Helmig – Who Killed Bambi krydser og bryder genrer og normer.

Da hjembyen Aarhus i 2017 blev kåret til Europæisk Kulturhovedstad, bidrog Who Killed Bambi til fejringen med koncertrækken ‘12’. Her spillede ensemblet 12 koncerter med 12 forskellige kunstnere, hver gang i nye omgivelser, og således blev fundamentet lagt til det nye album af samme navn.

På albummet optræder Who Killed Bambi som eneste akkompagnement til de 12 nordiske kunstnere og deres originale materiale. Albummet udkom den 14. maj 2021 på alle streamingtjenester, og de 12 solister er: Eivør, Asbjørn, Wangel, Ida Wenøe, Kellermensch, Lydmor, Kaspar Kaae, Therese Aune, Julie Maria, Jonas H. Petersen, Sandra Kolstad og Bjørn Fjæstad.

Det eftertragtede strygerensemble har inviteret 12 nordiske solister med i studiet. Siden deres debut i 2009 har det klassisk uddannede ensemble tryllebundet publikum med en musikalsk nysgerrighed og med en ubændig trang til at eksperimentere og søge grænser. Fra Roskilde-koncerter til studiesessions, fra Søren Ulrik Thomsen til Hugo Helmig – Who Killed Bambi krydser og bryder genrer og normer. Da hjembyen Aarhus i 2017 blev kåret til Europæisk Kulturhovedstad, bidrog Who Killed Bambi til fejringen med koncertrækken ‘12’. Her spillede ensemblet 12 koncerter med 12 forskellige kunstnere, hver gang i nye omgivelser, og således blev fundamentet lagt til det nye album af samme navn.

På albummet optræder Who Killed Bambi som eneste akkompagnement til de 12 nordiske kunstnere og deres originale materiale. Albummet udkom den 14. maj 2021 på alle streamingtjenester, og de 12 solister er: Eivør, Asbjørn, Wangel, Ida Wenøe, Kellermensch, Lydmor, Kaspar Kaae, Therese Aune, Julie Maria, Jonas H. Petersen, Sandra Kolstad og Bjørn Fjæstad.


Nello: Perfect Sense

Tredje soloalbum fra Nello der er bedst kendt som fast bassist i Johnny Madsen Band siden 1996, og så spiller han også i et hav af andre bands. I 80’erne spillede han bl.a. i Danmarks første punkband, nemlig århusianske Lost Kids. Han har stået snart sagt på samtlige scener i Danmark, f.eks. over 25 gange på Bøgescenen i Skanderborg. Efter årtier på landevejen, tusindvis af koncerter i bagagen og minder nok til at fylde en bogreol, deler Nello på det aktuelle album ud af sine refleksioner og erfaringer. Nello er en produktiv sangskriver, der skriver sange både til sig selv og andre. De ni sange, der udgør Perfect Sense, har været undervejs i knapt et årti. Nu er de blevet hevet frem fra skrivebordsskuffen, er blevet bearbejdet og afspejler præcis dét sted i livet, hvor Nello befinder sig lige nu i en alder af 60 år.

”Sangskrivning er en on going proces for mig. Med dette album har det været vigtigt for mig, at tekster og sange fremstår så ægte og så ærligt som muligt. Derfor har jeg denne gang valgt at lave det hele selv. Selv optage og indspille i eget studie, selv producere og arrangere. Og så synger og spiller jeg stort set alle instrumenter selv”, fortæller Nello. www.lifeisgoodmusic.dk

Tredje soloalbum fra Nello der er bedst kendt som fast bassist i Johnny Madsen Band siden 1996, og så spiller han også i et hav af andre bands. I 80’erne spillede han bl.a. i Danmarks første punkband, nemlig århusianske Lost Kids. Han har stået snart sagt på samtlige scener i Danmark, f.eks. over 25 gange på Bøgescenen i Skanderborg. Efter årtier på landevejen, tusindvis af koncerter i bagagen og minder nok til at fylde en bogreol, deler Nello på det aktuelle album ud af sine refleksioner og erfaringer. Nello er en produktiv sangskriver, der skriver sange både til sig selv og andre. De ni sange, der udgør Perfect Sense, har været undervejs i knapt et årti. Nu er de blevet hevet frem fra skrivebordsskuffen, er blevet bearbejdet og afspejler præcis dét sted i livet, hvor Nello befinder sig lige nu i en alder af 60 år.

”Sangskrivning er en on going proces for mig. Med dette album har det været vigtigt for mig, at tekster og sange fremstår så ægte og så ærligt som muligt. Derfor har jeg denne gang valgt at lave det hele selv. Selv optage og indspille i eget studie, selv producere og arrangere. Og så synger og spiller jeg stort set alle instrumenter selv”, fortæller Nello. www.lifeisgoodmusic.dk


Malthe Jepsen: Fluidity

Pianist Malthe Jepsen har udgivet debut-soloalbummet Fluidity gennem den århusianske jazzlabel Jaeger Community Music i tæt samarbejde med pianist og producer Kasper Staub. Malthe Jepsen har som pianist, komponist og formidler tidligere indgået i et væld af konstellationer inden for en bred vifte af genrer, heriblandt jazz, hip-hop, Neo Soul og arabisk musik. ”Genrermæssigt bevæger Fluidity sig inden for jazz og improvisationsmusik, folk og en eller anden form for noget ambient.

Jeg har været meget glad for statiske flader på det sidste, og det har jeg også prøvet at favne i både mine kompositioner og i særdeleshed i de frie interludes”.

“Jeg har længe gerne ville lave et album med alenestående klaver, fordi jeg synes, det er et meget inspirerende klangunivers at bevæge sig i – både som musiker og lytter. Jeg elsker den frihed, der ligger i at formidle materialet som eneste instrumentalist, og dynamikken i klaveret favner bredt, så man kan spille meningsfulde passager, der er både skrøbelige og mere kraftfulde. Fluidity indeholder både kompositioner med elementer af improvisation og frie interludes. Jeg synes, det kunne være meget interessant at bruge live-effekter under indspilningsprocessen, fordi det tilfører en anden lydelig dimension til musikken.

Endvidere er det også spændende at spille sammen med effektpedaler, da jeg reagerer på dem i nuet og derfor ikke har en klar ide om, hvordan udtrykket bliver formet, før processen er slut. Efter jeg havde gjort mig disse tanker, var det helt oplagt at hive fat i Kasper Staub som producer og sparringspartner på projektet. Kasper har selv fantastiske soloplader på samvittigheden, hvor han også bruger effektpedaler sammen med et flygel”. https://www.facebook.com/malthejepsenmusic

Pianist Malthe Jepsen har udgivet debut-soloalbummet Fluidity gennem den århusianske jazzlabel Jaeger Community Music i tæt samarbejde med pianist og producer Kasper Staub. Malthe Jepsen har som pianist, komponist og formidler tidligere indgået i et væld af konstellationer inden for en bred vifte af genrer, heriblandt jazz, hip-hop, Neo Soul og arabisk musik. ”Genrermæssigt bevæger Fluidity sig inden for jazz og improvisationsmusik, folk og en eller anden form for noget ambient.

Jeg har været meget glad for statiske flader på det sidste, og det har jeg også prøvet at favne i både mine kompositioner og i særdeleshed i de frie interludes”.

“Jeg har længe gerne ville lave et album med alenestående klaver, fordi jeg synes, det er et meget inspirerende klangunivers at bevæge sig i – både som musiker og lytter. Jeg elsker den frihed, der ligger i at formidle materialet som eneste instrumentalist, og dynamikken i klaveret favner bredt, så man kan spille meningsfulde passager, der er både skrøbelige og mere kraftfulde. Fluidity indeholder både kompositioner med elementer af improvisation og frie interludes. Jeg synes, det kunne være meget interessant at bruge live-effekter under indspilningsprocessen, fordi det tilfører en anden lydelig dimension til musikken.

Endvidere er det også spændende at spille sammen med effektpedaler, da jeg reagerer på dem i nuet og derfor ikke har en klar ide om, hvordan udtrykket bliver formet, før processen er slut. Efter jeg havde gjort mig disse tanker, var det helt oplagt at hive fat i Kasper Staub som producer og sparringspartner på projektet. Kasper har selv fantastiske soloplader på samvittigheden, hvor han også bruger effektpedaler sammen med et flygel”. https://www.facebook.com/malthejepsenmusic


Lars Lilholt Band: Decameron

Siden Lars Lilholt første gang var i et pladestudie som 22-årig i 1975, er det nu med 11 nye, aktuelle  sange blevet til i alt 16 studiealbums udgivet i eget navn. I august 2020 var Lilholt og band i Studio Comunale i Skanderborg og spillede de 11 sange ind, hvorefter han i samarbejde med producer Søren Zahle og pianist Kristian Fogh færdiggjorde resultatet. der har fået titlen Decameron.

Lilholt selv om tilblivelsen af det nye album: ” Under pesten i Firenze i 1348 flygtede syv unge damer og tre unge mænd ud af byen og skjulte sig på et landsted. Her fordrev de tiden under isolationen med at fortælle en historie hver dag i den tid, opholdet varede, inden de kunne vende tilbage til hverdagen. Det er temaet i Boccacios hovedværk “Decameron,” der udkom i 1353. Sekshundrede år før jeg blev født”.

”Uden sammenligning i øvrigt sad jeg isoleret med min hustru i tre måneder under nedlukningen af Danmark fra 11. marts 2020 og fremad. Hver dag gik min hustru i haven for at dyrke grøntsager, og da jeg absolut ikke er havemand, gik jeg i stedet op på førstesalen i mit hus, hvor jeg har et lille studie, mit værksted som jeg kalder det. Her sad jeg hver morgen og stirrede på et stykke tomt nodepapir, en stemt Martinguitar og en kampklar computer, mens dagene blev lysere og lysere. De mange historier jeg endte med at fortælle mig selv, og da min metier er musikken, de mange melodier der fløj gennem mit hoved, samlede jeg i et dokument på Mac’en under titlen Decameron. Teksterne stammer alle fra min hånd. Nogle melodier er mine egne, andre stammer fra min bror, en fra min søn, en fra min pianomand, og en enkelt er en gammel traditionel melodi”. www.larslilholtband.dk

Siden Lars Lilholt første gang var i et pladestudie som 22-årig i 1975, er det nu med 11 nye, aktuelle  sange blevet til i alt 16 studiealbums udgivet i eget navn. I august 2020 var Lilholt og band i Studio Comunale i Skanderborg og spillede de 11 sange ind, hvorefter han i samarbejde med producer Søren Zahle og pianist Kristian Fogh færdiggjorde resultatet. der har fået titlen Decameron.

Lilholt selv om tilblivelsen af det nye album: ” Under pesten i Firenze i 1348 flygtede syv unge damer og tre unge mænd ud af byen og skjulte sig på et landsted. Her fordrev de tiden under isolationen med at fortælle en historie hver dag i den tid, opholdet varede, inden de kunne vende tilbage til hverdagen. Det er temaet i Boccacios hovedværk “Decameron,” der udkom i 1353. Sekshundrede år før jeg blev født”.

”Uden sammenligning i øvrigt sad jeg isoleret med min hustru i tre måneder under nedlukningen af Danmark fra 11. marts 2020 og fremad. Hver dag gik min hustru i haven for at dyrke grøntsager, og da jeg absolut ikke er havemand, gik jeg i stedet op på førstesalen i mit hus, hvor jeg har et lille studie, mit værksted som jeg kalder det. Her sad jeg hver morgen og stirrede på et stykke tomt nodepapir, en stemt Martinguitar og en kampklar computer, mens dagene blev lysere og lysere. De mange historier jeg endte med at fortælle mig selv, og da min metier er musikken, de mange melodier der fløj gennem mit hoved, samlede jeg i et dokument på Mac’en under titlen Decameron. Teksterne stammer alle fra min hånd. Nogle melodier er mine egne, andre stammer fra min bror, en fra min søn, en fra min pianomand, og en enkelt er en gammel traditionel melodi”. www.larslilholtband.dk


Katrine Stochholm: Verden består af samlinger af stykker

Gennem kontemporær pop, legende beats, ekspansive lydlandskaber, egne digte og tonesat århundredgammel lyrik har Katrine Stochholm skabt et fuldendt værk, der hylder årets og naturens gang. Verden består af samlinger af stykker er hendes andet soloalbum. “Flere af albummets numre er komponeret ud fra gamle, danske, årstidsbestemte sange, som jeg havde fundet, når jeg sang godnatsang for min søn. Jeg fik lyst til at skrive et værk ud fra et dogme eller et koncept og besluttede at skrive en sang for hver måned af året,“ fortæller hun.

“En anden og vigtig ting, der motiverede mig til at skrive et værk med udgangspunkt i årets gang, er alle de forandringer vi ser i vores klima. Jeg havde lyst til at hylde årstiderne, og det vi har, der stadigvæk er i balance,” siger hun.

Som komponist, pianist og medstifter af bandet Under Byen fik Katrine Stochholm omkring årtusindskiftet stor international bevågenhed med en lang række banebrydende, dansksprogede sange, der både satte tonen for den alternative danske scene fremover, men også vakte international genklang. Siden forlod hun bandet for at skabe sin egen solokarriere.

Med vinyludgaven af Verden består af samlinger af stykker følger en digtsamling trykt på bagsiden af en smuk plakat. Digtsamlingen udgøres dels af sangteksterne til albummet, hvoraf nogle er bearbejdede udgaver af over 100 år gamle digte af store danske forfattere som Jeppe Aakjær og Viggo Stuckenberg. Samlingen indeholder også en række af Katrines egne, selvstændige digte, og den kan købes separat, hvis man ikke ønsker at købe albummet på vinyl. https://www.facebook.com/katrinestochholm

Gennem kontemporær pop, legende beats, ekspansive lydlandskaber, egne digte og tonesat århundredgammel lyrik har Katrine Stochholm skabt et fuldendt værk, der hylder årets og naturens gang. Verden består af samlinger af stykker er hendes andet soloalbum. “Flere af albummets numre er komponeret ud fra gamle, danske, årstidsbestemte sange, som jeg havde fundet, når jeg sang godnatsang for min søn. Jeg fik lyst til at skrive et værk ud fra et dogme eller et koncept og besluttede at skrive en sang for hver måned af året,“ fortæller hun.

“En anden og vigtig ting, der motiverede mig til at skrive et værk med udgangspunkt i årets gang, er alle de forandringer vi ser i vores klima. Jeg havde lyst til at hylde årstiderne, og det vi har, der stadigvæk er i balance,” siger hun.

Som komponist, pianist og medstifter af bandet Under Byen fik Katrine Stochholm omkring årtusindskiftet stor international bevågenhed med en lang række banebrydende, dansksprogede sange, der både satte tonen for den alternative danske scene fremover, men også vakte international genklang. Siden forlod hun bandet for at skabe sin egen solokarriere.

Med vinyludgaven af Verden består af samlinger af stykker følger en digtsamling trykt på bagsiden af en smuk plakat. Digtsamlingen udgøres dels af sangteksterne til albummet, hvoraf nogle er bearbejdede udgaver af over 100 år gamle digte af store danske forfattere som Jeppe Aakjær og Viggo Stuckenberg. Samlingen indeholder også en række af Katrines egne, selvstændige digte, og den kan købes separat, hvis man ikke ønsker at købe albummet på vinyl. https://www.facebook.com/katrinestochholm


Marwan: RØD

Når historien om dansk hiphop skal skrives, får Marwan sit eget kapitel. Få rappere har skildret livets kontraster og skyggesider så medrivende, samtidig med at bibeholde en nerve og ægthed, hvilket netop har medført at Marwan i dag anses for at være en af de mest respekterede rappere i Danmark. Den 12. februar vendte Marwan tilbage med sit nye album RØD. Et album, der har været længe undervejs, og som samler generationer i dansk hip-hop. Der er hermed tale om et nyt kapitel i Marwans lange og respekteret karriere. Et kapitel der hidtil er blevet udfoldet gennem samarbejder med Shooter Gang, L.O.C, Chatle og KIDD – et nyt univers af nye spirende talenter og de helt tunge drenge, der medvirker på albummet.

Marwan har for hver af sine udgivelser benyttet albumformatet til at rammesætte et specifikt emne, som andre ikke taler om. Han skaber gerne debat og sætter ofte fokus på vanskelige emner. Siden udgivelsen af debutalbummet P.E.R.K.E.R har Marwan løbende gennemgået en naturlig udvikling med sine albumudgivelser, der både har skildret den sociale og politiske virkelighed med en intensitet, så ordene kløver sig ind i bevidstheden som projektilerne fra en skarpladt pistol. Det nye album er ude via Virgin Records/Universal Music.

Når historien om dansk hiphop skal skrives, får Marwan sit eget kapitel. Få rappere har skildret livets kontraster og skyggesider så medrivende, samtidig med at bibeholde en nerve og ægthed, hvilket netop har medført at Marwan i dag anses for at være en af de mest respekterede rappere i Danmark. Den 12. februar vendte Marwan tilbage med sit nye album RØD. Et album, der har været længe undervejs, og som samler generationer i dansk hip-hop. Der er hermed tale om et nyt kapitel i Marwans lange og respekteret karriere. Et kapitel der hidtil er blevet udfoldet gennem samarbejder med Shooter Gang, L.O.C, Chatle og KIDD – et nyt univers af nye spirende talenter og de helt tunge drenge, der medvirker på albummet.

Marwan har for hver af sine udgivelser benyttet albumformatet til at rammesætte et specifikt emne, som andre ikke taler om. Han skaber gerne debat og sætter ofte fokus på vanskelige emner. Siden udgivelsen af debutalbummet P.E.R.K.E.R har Marwan løbende gennemgået en naturlig udvikling med sine albumudgivelser, der både har skildret den sociale og politiske virkelighed med en intensitet, så ordene kløver sig ind i bevidstheden som projektilerne fra en skarpladt pistol. Det nye album er ude via Virgin Records/Universal Music.


Nanna Kamp/Mads Bærentzen Duo: Kindness in your eyes

Sangerinde Nanna Kamp og jazzpianist Mads Bærentzen – Nanna Kamp / Mads Bærentzen Duo – har udgivet deres første album sammen, der har fået titlen “Kindness in your eyes”. 11 nye sange skrevet af Mads Bærentzen og med tekster af Helle Hansen. Duoen indspillede albummet i juli 2020, og stilistisk befinder vi os i et lyrisk, nordisk univers i en blanding af singer songwriting, jazz og improviserede musikalske elementer.

Mads Bærentzen: “I maj 2019 akkompagnerede jeg Aarhus Pigekor ved en koncert i Christianskirken i Aarhus. På et tidspunkt var der et af kormedlemmerne, der skulle synge solo i et a capella nummer. Det glemmer jeg aldrig; den klang, den frasering og den lyriske klarhed i stemmen slog fuldstændig benene væk under mig. Det var Nanna Kamp, der sang soloen, og jeg tænkte med det samme, at hende ville jeg forsøge at komme til at spille sammen med. Efter koncerten kontaktede jeg hende, og hun var heldigvis med på ideen. I løbet af efteråret skrev jeg 12 nye numre, som forfatter Helle Hansen har skrevet tekster til, og i starten af 2020 fik vi for første gang mulighed for at spille musikken sammen. Et samarbejde jeg sætter utrolig stor pris på og ser frem til at videreudvikle i de kommende år.”

Sangerinde Nanna Kamp og jazzpianist Mads Bærentzen – Nanna Kamp / Mads Bærentzen Duo – har udgivet deres første album sammen, der har fået titlen “Kindness in your eyes”. 11 nye sange skrevet af Mads Bærentzen og med tekster af Helle Hansen. Duoen indspillede albummet i juli 2020, og stilistisk befinder vi os i et lyrisk, nordisk univers i en blanding af singer songwriting, jazz og improviserede musikalske elementer.

Mads Bærentzen: “I maj 2019 akkompagnerede jeg Aarhus Pigekor ved en koncert i Christianskirken i Aarhus. På et tidspunkt var der et af kormedlemmerne, der skulle synge solo i et a capella nummer. Det glemmer jeg aldrig; den klang, den frasering og den lyriske klarhed i stemmen slog fuldstændig benene væk under mig. Det var Nanna Kamp, der sang soloen, og jeg tænkte med det samme, at hende ville jeg forsøge at komme til at spille sammen med. Efter koncerten kontaktede jeg hende, og hun var heldigvis med på ideen. I løbet af efteråret skrev jeg 12 nye numre, som forfatter Helle Hansen har skrevet tekster til, og i starten af 2020 fik vi for første gang mulighed for at spille musikken sammen. Et samarbejde jeg sætter utrolig stor pris på og ser frem til at videreudvikle i de kommende år.”


HP Lange: Solo

Her er for første gang et decideret HP Lange solo album. I 2020 modtog HP Lange årets DMA for bedste bluesudgivelse 2019 med bandet HP lange Big Gumbo. Corona forhindrede bandet i at arbejde i mere end et år, men gav til gengæld tid til andre ting – som dette solo album. Albummet består af en enkelt helt ny sang og ellers af HP Langes egne sange i soloarrangementer samt gamle ragtime numre og enkelte oldtime sange på banjo. Albummet er indspillet over to dage i Finland studio i Aarhus med Jacob Schjødt Worm ved knapperne – med gode mikrofoner og, naturligt nok, live. Selvom om HP Lange spiller temmelig traditionelt i den amerikanske folkemusiktradition, har der ikke været et ønske om en ”gamle-dage-retro-lyd”. Håbet er, at her er et rart og venligt album, der lyder godt – og lyder som HP Lange solo.

Her er for første gang et decideret HP Lange solo album. I 2020 modtog HP Lange årets DMA for bedste bluesudgivelse 2019 med bandet HP lange Big Gumbo. Corona forhindrede bandet i at arbejde i mere end et år, men gav til gengæld tid til andre ting – som dette solo album. Albummet består af en enkelt helt ny sang og ellers af HP Langes egne sange i soloarrangementer samt gamle ragtime numre og enkelte oldtime sange på banjo. Albummet er indspillet over to dage i Finland studio i Aarhus med Jacob Schjødt Worm ved knapperne – med gode mikrofoner og, naturligt nok, live. Selvom om HP Lange spiller temmelig traditionelt i den amerikanske folkemusiktradition, har der ikke været et ønske om en ”gamle-dage-retro-lyd”. Håbet er, at her er et rart og venligt album, der lyder godt – og lyder som HP Lange solo.