Rockmuseum Århus
 - en drøm uden hjemsted

Af Jørgen Nielsen

Fotografen Nils Aarestrup Røddik har gennem mange år opbygget en kæmpe billedsamling. Han kan godt tænke sig at få et permanent sted at udstille fotos af sine ”Heroes of Rock”. I mellemtiden arrangerer han events under overskriften Rockmuseum Aarhus.

Nils Aarestrup Røddik kender museumsverdenen indefra gennem sin stilling som fotograf på Århus Bymuseum, og har ingen illusioner om, at en permanent samling, et ”Rockmuseum Århus” står lige foran etablering. Alligevel opererer han med navnet som arbejdstitel, når han laver de events, som han har stået bag på det seneste. Den hidtil største satsning var mindekoncerten på 25-årsdagen for mordet på John Lennon. Koncerten i Musikhusets Lille sal var et projekt, som han havde arbejdet på i flere år, og det er ikke for egen vindings skyld, når Nils laver events. Alle kunstnere medvirkede gratis, og overskuddet gik til Julemærkefonden.

Ham der Elvis Presley, han holder ikke længe
Nils Aarestrup Røddik er ud af en familie, hvor begge forældre dyrkede musik på højt plan. Moderen spillede klaver, og Niels husker, at hun på et tidspunkt sendte en komposition til den kendte dirigent for Radioens Underholdningsorkester, Grethe Kolbe. Faderen var violinist, og bl.a. beskæftiget på Varna. Det var også faderen, der erklærede, at ”ham der Elvis Presley, han holder ikke længe.” Nils’ egen musikalske løbebane lå i Århus Pige- og Drengekor, hvor han ifølge eget udsagn sang ”lige så smukt som dem, der sang under Prins Christian Valdemar Hénri John´s dåb”. Men det er billeder, fotos af musikkens udøvere, som har været hans altoverskyggende interesse, og som er grundstammen i hans store private samling

Nils er en ægte Århusdreng, født i 1946 og vokset op på Trøjborgvej, hvor nogle af kammeraterne var brødrene Ole og Steffen Berg, som senere dannede Master Joseph and His Disciples. Blandt de tilgængelige forlystelser for teenagere var Is-Pedersens bar i Nørregade, et yndet hænge-ud-sted for byens læderjakker, som parkerede deres maskiner udenfor. Diskoteket oppe i Norsgade, ovenpå den nuværende Frelsens Hærs genbrugsbutik, leverede de seneste hits. Og oppe i Frederiksgade lå Boom, hvor alle de store danske pigtrådsorkestre spillede. Plus en masse engelske, hvor den væsentligste kvalifikation ofte, ifølge Niels var, at de var engelske, for de spillede ikke ret godt, mange af dem. Men ind imellem kom der et upcoming-band fra den anden side af Nordsøen, som var af en helt anden kaliber. Og jo, Pink Floyd har spillet i Jyllands- Postens gamle trykkeri i Frederiksgade 72, 8000 Århus C! Nils var der, og tog billeder.

Jeg vil bestyre min egen samling
Nils kom i lære som fotograf på den store grafiske virksomhed Hammersmith, og gjorde det til en vane at fotografere eller filme, hver gang han var ude for at høre musik. Og således startede hans kæmpestore samling, som han med mellemrum dykker ned i og fisker godbidder op fra. Hans første udstilling, ”Rockbilleder” fandt sted på Husets Galleri i 1974. I forbindelse med den internationale udstilling af pladecovers på Århus Kunstmuseum 1981 blev der også plads til Nils’ billeder under titlen ”Heroes of Rock”, selvom det vakte nogen bestyrtelse i kunstkredse, at hans billeder skulle dele vægplads med museets samling af guldaldermalerier. Ridehuset ved Langelandsgades Kaserne lagde i 1994 vægge til endnu en ”Heroes of Rock”- udstilling. Det her var naturligvis ikke noget man kunne leve af, så Niels dyrkede sideløbende en karriere som reklamefotograf, som underviser på teknisk skole, og de sidste ti år som fotograf på Århus Bymuseum.

Under festugen 2005 markerede han med billeder og filmforevisninger et bemærkelsesværdigt jubilæum: det var 35 år siden, at Århus på kun én måned kunne præsentere navne som Jimi Hendrix, The Who og Rolling Stones. I 1970 rakte Nils’ økonomi ikke til at øse uhæmmet af dette overflødighedshorn, så Hendrix blev valgt fra. Det skulle vise sig at blive den sidste chance for at opleve denne guitarens store troldmand, som Niels her forpassede, idet Hendrix døde i London kun 14 dage efter sin tyve minutter lange koncert i Vejlby - Risskov Hallen. Til gengæld filmede han Rolling Stones sammesteds, og det var denne optagelse, han kunne vise på udstillingen på Brobjergskolen. Lydsiden til sine film må han hente, dels fra en anden registrator, som havde haft en båndoptager med i salen, dels fra plader fra samme periode. De ældste film er optaget med et standard 8 mm kamera, senere med 16 mm, men aldrig med lyd på.

Nils var inviteret til et orienterende møde i København omkring Rockmuseet i Roskilde, men han fik følte sig cuttet af. ”Det virkede som om de bare ville have mine ting, og så færdig med det. Jeg vil bestyre min egen samling,” siger Nils, som godt kan se sig selv som aktiv i et lokalt museum for rockmusik. ”På grund af placeringen i Roskilde må hovedvægten nødvendigvis blive lagt på Københavns musikhistorie” forudser han, og fortsætter: - Men Århus Kommune har ikke pengene til et lokalt museum nu, så jeg vil holde på, at de skal komme fra erhvervslivet”.

Alene Nils´ egne billeder kan fylde ”en hel sal”, som han siger. Andre genstande, som kunne være sjove at præsentere, er dele af Gnags’ gamle udstyr, som i dag ligger på et lager i Skjern. Hvorfor ikke få de bedste ting frem i lyset igen, hvor de kan vække minder. Og fortælle om, hvordan det var engang, for det er det man har historiske museer til. En løbende registrering af nutiden, som den Niels har foretaget, er én blandt flere måder, hvorpå man sikrer sig, at historien kan genfortælles. Uden en sådan registrering står eftertiden uden mulighed for at forske i og fremvise og bevare den fortid, som vi alle står på skuldrene af.
 

Basunen 2006 nr. 1 - 19. årgang
Fagtidsskrift for professionelle musikere i Midtjylland

Udgives af Dansk Musiker Forbund - Århus Afdeling
i samarbejde med afdelingerne i Randers, Grenå og Herning
Redaktion: Grønnegade 93, 2 - 8000 Århus C
Tlf: 86 18 45 99 - email:
aarhus@dmf.dk

Webansvarlig - Bjarne Gren -
Gren|Grafisk
 

dkhotel