Af Mads Mazanti

Basunens tur rundt til musikrelaterede butikker i Århus er denne gang gået på nettet. Bandbox.dk er navnet på en ny hjemmeside, hvor både etablerede og upcoming kunstnere kan få produceret, distribueret og solgt deres merchandise.

I det nyindrettede kontor på Østboulevarden 11 A tager de tre initiativtagere Thomas Clausen, Jens Vindal Eriksen og Martin Pedersen imod. ”Vi er flyttet ind for et par måneder siden og valgte at investere i nye møbler frem for at stille mormors lasede sofa herned. Det understreger følelsen af at være på arbejde. At starte firma er nyt for os alle, men med et tjekket kontor og lager er udgangspunktet i orden”, fortæller Thomas. De tre venner åbnede hjemmesiden Bandbox.dk den 1. oktober sidste år, og på daværende tidspunkt var kontor og lager henvist til et kælderrum i den ejendom Thomas bor i. Og alle, der har startet egen virksomhed, kan nok nikke genkendende til den lidt vaklende fornemmelse af, om det nystartede projekt nu er ”rigtigt” og berettiget til at kunne kaldes arbejde. Her er kontoret et skridt på vejen, og der er ingen tvivl om, at initiativtagerne til Bandbox.dk har gjort deres hjemmearbejde ordentligt. Idéen var at sitet skulle være oppe at køre allerede i starten af 2005. Men mødet med den grafiker, der har udformet siden, fik ambitionsniveauet til at stige.

Store ambitioner
Det stod klart for Thomas, Martin og Jens, at der i deres egen målsætning var meget højt til loftet, og at de i virkeligheden havde mod på at løse mange flere opgaver for interesserede bands end oprindelig tænkt. Og at opgaverne altid skal løses på bedst mulige måde for både kunstnere, købere og bandbox.dk. En ambition der krævede en masse opsøgende arbejde og afsøgning af muligheder, som gang på gang udskød åbningen.

”Vi blev pludselig kræsne og fandt ud af, at vi måtte gå hele vejen for at følge hjemmesiden. Det var en slags gennembrud for os i vores etablering af Bandbox.dk: Mer’ vil kunne mer’”, som Martin udtrykker det. Jens supplerer: ”Vi ville gerne have alle detaljer på plads, så idé-udviklingsfasen blev meget lang”.

Startskuddet til siden blev givet allerede for ca. 5 år siden. Jens og Martin er henholdsvis guitarist og bassist i det Århusbaserede band Kiona, og de gik i sin tid og syslede med planerne om at lave noget merchandise, som kunne sælges ved koncerter. De fandt hurtigt ud af, at vejen til T-shirts og andre effekter ikke var så ligetil, og at det burde kunne gøres meget nemmere. De havde som musikere problemerne tæt inde på kroppen, men ikke umiddelbart overblikket til at løse opgaven alene. Her kom Thomas ind i billedet, da han havde opbygget et stort netværk og organisatorisk erfaring som blandt andet medarrangør af festivalen Recession, koordinator på Århus Filmfestival og i sin tid som militærnægter hos Frontløberne.

Bred målgruppe
Fra dag ét har det været et erklæret mål at hjælpe seriøse musikere på alle planer. Der er plads til de fleste, og målgruppen er meget bred. Dog forbeholder Bandbox.dk sig ret til at lave en form for kvalitetskontrol, der gerne skulle sikre, at de udbudte varer dels er lavet ordentligt og ikke bærer kontroversielle budskaber, der kan virke stødende. På sidens liste over kunstnere finder man både mindre kendte orkestre og allerede etablerede acts som Carpark North, Vincent Van Go Go og ikke mindst årets modtager af den prestigefyldte pris P3 Prisen, Tina Dickow. Netop samarbejdet med den populære sangerinde har været meget succesfuldt. Martin: ”Tina spurgte, om vi ikke kunne tage med hende på tur og lave en komplet merchandise/cd-bod med fuld afvikling. For os var det en perfekt mulighed for at lave en tester, og det fungerede super-tilfredstillende for både Tina og os.”

På spørgsmålet om Bandbox.dk vil lave lignende ”ud-af-huset”-projekter bliver der svaret klart ja. ”Det er selvfølgelig ikke alle bands, der kan bære en rentabel bod med merchandise, men langt de fleste vil kunne sælge en del fra scenekanten”, siger Thomas. ”Især hvis de kommer med den gode, specielle idé. F.eks. har Sparklin’ June holdt os fast i, at vi på et tidspunkt sagde, at vi kan lave al slags merchandise. F.eks. et sæt lappegrej med bandnavn på, hvis det skulle være... Vi må jo holde, hvad vi lover, så vi arbejder i øjeblikket på at få produceret Sparklin’ June-lappegrej”, griner Thomas. ”Og tendensen i udlandet er helt klart, at salget af merchandise er rigtig stort – ikke mindst nu hvor download af musik er tilgængeligt for alle. Cd’en som salgsvare er derfor mindre interessant, men publikum vil stadig gerne have en fysisk ting med sig hjem fra koncerten”, siger Jens og fortsætter: ”Der må gerne gå lidt mode i de forskellige bands effekter. Hvis man tager USA, har alle hiphop-grupper med respekt for sig selv deres eget tøjmærke”. Pt. er Bandbox.dk den eneste shop i Danmark, der yder en form for merchandise total-service, som kan tilbyde hjælp til næsten alting. ”Vi ønsker at gøre musikere frie for at tænke på al udenoms-bøvlet, så de kan koncentrere sig om det væsentlige: skabelsen af god musik. Det har taget lang tid at produktudvikle, fordi både pris og kvalitet skal være i orden. Det skal helst være win/win for alle parter”, fortæller Martin. De tre bagmænd ønsker på ingen måde, at der går supermarked i Bandbox.dk. ”Vi sælger ikke AC/DC-tørklæder eller Bob Dylan-biografier, selvom der måske er et marked for den slags. Bandbox.dk er en specialbutik, og vi vil helst have en personlig kontakt til de kunstnere, vi arbejder for. Og så skal det være bands, man jævnligt har mulighed for at høre live”, siger Jens. Og netop på live-scenen har trekløveret også en finger med i spillet: I et samarbejde med natklubben Fabriken har de taget initiativ til rockklubben Gun Club, da de synes, Århus har manglet en scene med overskriften ROCK. Igen er det interessen og et nærmest idealistisk ønske om at hjælpe musikere på vej frem, der driver værket. Og Gun Club-konceptet ligger fint i forlængelse af Bandbox.dk’s idé om at skabe en symbiose mellem kendte og mindre orkestre, som kan skabe netværk og drage nytte af hinanden på forskellige måder.

Ønsker man som band at få lagt sine cd’er og/eller merchandise ud på Bandbox.dk, koster det et oprettelsesgebyr på 199,- + moms. Herefter skal man blot komme med sine effekter og eventuelt få produceret nogle flere i samarbejde med Bandbox-drengene. Der bliver afregnet hver måned, og målet er at gøre forretningsgangen så let og gnidningsløs som muligt. Selvom bagkataloget er ved at være stort, kan Martin, Thomas og Jens dog langt fra leve af deres nystartede firma. Der er lang vej til, at Bandbox.dk kan præstere et overskud, men omvendt ingen tvivl om, at sitet dækker et stigende behov og et forholdsvist uopdyrket område i Danmark. ”Vi har ingen forretningsmæssige bagtanker”, slutter Thomas interviewet og rundvisningen af med. ”Lysten driver værket, og hvis det kan give et eller andet supplement til vores indkomst, er vi glade. Drømmen er at tage Danmark med bukserne nede og forhåbentlig skabe et modefænomen, som vil være til gavn for hele musikbranchen”.

Der er ingen tvivl om, at de fleste bands og kunstnere vil have glæde af et samarbejde med Bandbox.dk. Merchandise er en oplagt og ikke nødvendigvis særlig dyr mulighed for at sprede sin musik og sit navn, hvad enten det er Carpark North-kondomer, Vincent Van Go Go T-shirts, Sparklin’ June-lappegrej eller noget helt fjerde. Så tjek hjemmesiden Bandbox.dk ud, og overvej, om ikke også dit musikalske projekt kunne have noget ud af at være repræsenteret på listen over kunstnere.
 

Basunen 2006 nr. 1 - 19. årgang
Fagtidsskrift for professionelle musikere i Midtjylland

Udgives af Dansk Musiker Forbund - Århus Afdeling
i samarbejde med afdelingerne i Randers, Grenå og Herning
Redaktion: Grønnegade 93, 2 - 8000 Århus C
Tlf: 86 18 45 99 - email:
aarhus@dmf.dk

Webansvarlig - Bjarne Gren -
Gren|Grafisk
 

dkhotel