Fra køkkenbord til verdenssucces
TC Electronic fylder 30

Af Jørgen Nielsen

En verdensucces inden for musik, kendt og respekteret overalt i branchen. Født og opvokset i Århus. Undskyld, hvad var navnet? Nej, der er ikke tale om en person, men om virksomheden TC Electronic. Hovedsædet har de sidste 10 år ligget i et industrikvarter i Risskov, og at dømme efter det ydre kunne her ligeså godt handles med kontorartikler eller toiletsæder. De lave, røde bygninger huser imidlertid en avanceret udviklingsafdeling for udstyr til lydbehandling. Desuden er det også her, man finder marketing, support, product management med mere for virksomheden, som i dag er én af de store spillere på verdensmarkedet. Her foregår også en mindre produktion, specielt af high-end-udstyr som System 6000 og såmænd også af den klassiske choruspedal, som blev virksomhedens kommercielle gennembrud for snart en del år siden.
- Branchen er jo en niche i sig selv, og størrelsesmæssigt kan vi ikke sammenlignes med f. eks. Yamaha eller Roland, men vi er store i en lille verden”, siger Uffe Kjems Hansen, som arbejder i TC’s Product Management. Hans kontor ligger lige op ad udviklingsafdelingen, og det er ikke tilfældigt. - Product Management er en forpost til udviklingsafdelingen, en slags indgangsportal for idéer. Det er her, nye idéer diskuteres, og vi får masser af henvendelser og forslag fra mange kanter, oftest fra studieteknikere og musikere.”

Uffe har været hos TC i tolv år, og er, som mange af de øvrige ansatte, også musiker ved siden af. - Det giver en meget afslappet, uhøjtidelig atmosfære, som er medvirkende til, at jeg er meget glad for at være her!”

Inde ved siden af sidder Thomas Valther og Jens Kokholm og gennemarbejder manualen til firmaets nyeste satsning, Konnekt, som er et audio-interface med effekter til brug ved specielt computer recording. Boksen, som kommer i to versioner, er endnu ikke i handelen, men blev præsenteret i år på Frankfurt-messen. Uanset om køberen læser manualen eller ej, skal det være i orden. - Vi ville såmænd bare lave et simpelt produkt, men når man først er i gang, griber det jo om sig”, siger Thomas.

Men er det ikke software-effekter og plug-ins, der er sagen nu om dage? - Det er dyrt at udvikle software, og alt for let at piratkopiere, så det er ikke nogen god forretning,” fortæller Uffe. Der skal være et håndgribeligt produkt til stede, og her har TC satset stærkt på slutleddet, højttaleren. Samarbejdet med Dynaudio i Skanderborg, som er førende på områderne studiemonitors, Hifi og bilaudio, er siden blevet fulgt af opkøb af hæderkronede mærker som engelske Tannoy, Martin Audio og Goodmans.

Lydstudierne og radio/TV-området har indtil for nylig været TC´s kernekunder, men firmaets sigter nu igen også på den udøvende og indspillende musiker. Og det var jo dér, det hele begyndte. Firmaets grundlæggere, brødrene Kim og John Rishøj, byggede i 1976 deres første effektpedaler til guitar i deres mors køkken, med lokale musikere som testpiloter. Succesen med bl.a. den førnævnte chorus blev videreført med effekter i rackformat som delaymaskinen 2290, endnu en klassiker, som er blevet produceret indtil for nylig. Filmen knækkede på et tidspunkt, og nye ejere indsatte en professionel bestyrelse, som ansatte den Harvard-uddannede Anders Fauerskov som direktør, mens brødrene Rishøj forblev aktive i firmaet. Det var under den nye ledelse, TC Electronic valgte at focusere på markedet for studieudstyr, og op gennem 90-erne voksede firmaet til de nu 120 ansatte i Danmark. Man fik salgskontorer i hele Vesteuropa og i USA, og produktionen af de billigere serier blev outsourced til Thailand. TC’s lager for samtlige produkter befinder sig stadig fysisk i Århus, hvorfra der eksporteres til hele verden. Og det meste af produktudviklingen foretages af den 40 mand store afdeling i Risskov. I Canada sidder en lille gruppe teknikere under navnet TCAT (TC Applied Technology) hvor de har udviklet den chip, der styrer Firewire-forbindelsen i den nye Konnekt.

Den overordnede TC Group består i dag af TC Electronic, TCAT, Tannoy, forstærkerfirmaet Lab-gruppen og TC Helicon, som specialiserer sig i vokal-processorer. Der er således sket meget siden tiden i familien Rishøjs køkken, men der er alligevel noget familiært over virksomheden. Man bor dør om dør med hinanden, og der er ikke mange skridt fra softwareingeniørernes skærme, til pakkeafdelingen, hvor de færdige produkter pudses af for fedtede fingre og puttes i smagfulde æsker, vel at mærke efter en grundig testning. Intet produkt forlader virksomheden, uden at have gennemgået først en langvarig objektiv test i en prøveopstilling, og derefter en subjektiv test, hvor man prøver at spore f. eks knas og skønhedsfejl. TC´s produkter har altid ligget i den højere ende af prisskalaen, så der må ikke være noget at udsætte på dem!

I anledning af jubilæet blev der holdt familiedag med åbent hus, så koner og mænd kunne se med egne øjne, hvad partnerne går og nørder med. Og der var også tænkt på børnene, som fik lov at komme ind og synge og spille i virksomhedens veludstyrede lydstudie. Uffe Kjems Hansen slutter rundvisningen med at fremvise prototypen på G-System, en fodkontrolleret effektprocessor til guitarister. Efter mere end 30 år på banen, og efter i mellemtiden at have udviklet studieudstyr i verdensklasse, er det stadig noget så grundlæggende som en fed effekt i gulvhøjde, der kan give folkene hos TC svedige håndflader!


En beretning fra den første tid
– af Flemming Madsen (forkortet af red.)

Som alle de andre guitarister i 1970-erne havde jeg også en forvrænger- og en wahwah-pedal. Jimi og Clapton said so. En dag blev jeg introduceret til to brødre, som gerne ville vise mig en anden mulighed. Brødrene var John og Kim Rishøj og den første demonstration fandt sted på John’s kontor. Pedalen var helt anderledes end den store, vulgære skrig-orange MXR. Brødrenes pedal var flad, sort og meget mindre. Alt var enkelt og funktionelt designet. Det var som om, at alt overflødigt fedt var skåret af den. Lidt skuffende ved første øjekast. Den var også en kende ’tynd’ i lyden. Den farvede ganske enkelt ikke så meget som MXR’en. Så jeg var i tvivl og sagde, hvad jeg mente om det til brødrene. To uger efter kom de til Tagskægget, hvor vi spillede og bad mig prøve den nu. Den var blevet bedre, men der var stadig en forskel. Efter et par afteners prøvespil, opdagede jeg, at det, jeg troede var manglende effekt i virkeligheden var klarhed og distinktion. Der var mere tilbage af min Les Paul, når den efter at have været igennem Brødrenes Rishøjs pedal, blev sprøjtet ud af Fender Twin’en. Så de mange penge, som pedalen kostede i 1975 blev lagt i Kim og Johns kasse og de næste måneder blev der spillet med flyvende udskiftning: Brødrene mødte op på Tagskægget under koncerterne og i pausen blev pedalen skiftet ud. ’Vi har lige givet den en tand med hensyn til det og det’, eller ’Der er kommet en bedre afbryder på nu’, lød det. Og jeg gav respons og var glad når min pedal blev lidt bedre.

Året efter, i 1976, var TC Electronic en realitet. Og selv om jeg var den første kunde, har jeg aldrig fået at vide, hvad bogstaverne TC står for eller betyder. På mit pedalbræt er nu, anno 2006, monteret en TC Chorus-Flanger. Den ligner på en prik den første phaser som jeg købte i 1975 og meget af den analoge indmad, er efter sigende også genbrug. Den standard, som brødrene Rishøj satte for 30 år siden var så høj, at den holder endnu. Tak for det.
 

Basunen 2006 nr. 2 - 19. årgang
Fagtidsskrift for professionelle musikere i Midtjylland

Udgives af Dansk Musiker Forbund - Århus Afdeling
i samarbejde med afdelingerne i Randers, Grenå og Herning
Redaktion: Grønnegade 93, 2 - 8000 Århus C
Tlf: 86 18 45 99 - email:
aarhus@dmf.dk

Webansvarlig - Bjarne Gren -
Gren|Grafisk
 

dkhotel