Basunen

Palle Hjort og hans Orgler

Af Molo Poulsen

Palle voksede op i et hjem uden klaver, og den eneste musik han hørte, var musikken i radioen. Alligevel observerede forældrene Palles interesse for musik omkring 5 års alderen. Da stod han foran fjernsynet og viftede med armene til de symfoniske koncertudsendelser. Om det var grunden til, at han brokkede sig, da han opdagede, at der ikke fulgte nogen pind (bue) med hans første guitar, ja det vides ikke. Så guitaren blev skiftet ud med en violin, og efter mange år hvor han spillede på violinen, købte hans bedstemor på et tidspunkt et stueorgel med fodbas og rytmeboks. Palles verden blev forandret, og orglet blev hans et og alt.

Starten på karrieren
Efter at have hørt Jimmy Smiths jazzorgel i jazzprogrammet Hot’n’ Sweet, rakte bedstemoderens stueorgel ikke længere. Stueorglet blev til et Hammondorgel, og så var helvede løs. I mange år lå det under overfladen, at Palle skulle have en musikalsk uddannelse. Men familien så det ikke som et erhverv, og helt indtil gymnasieårene troede Palle, at han skulle uddannes til at stå i butik som brødrene. Ved slutningen af gymnasietiden besluttede Palle, at han ville gå musikkens vej. Koste hvad det koste ville. Palle flyttede fra Hadsten til Århus, og knoklede røven ud af bukserne for at finde musikjobs.

”Det var svært, at komme forbi den århusianske musikmafia. Derfor havde jeg mange rengøringsjobs og dårligt betalte gigs i den periode”.

Tre fjerdedele inde i konservatorieuddannelsen møder vi Palle på hans bopæl i Åbyhøj.
”Der er ikke så mange, der kun spiller orgel. Jeg har virkelig dyrket stilen og alle de gamle plader. Den såkaldte røvballestil med Ole Erling, Klaus Wunderlich og alle de andre. Jazz- og rockstilen. Hvad som helst med orgel på. Det var for at sætte mig helt ind i orglets funktion”

Der er mange der spiller klaver, og har keyboard eller orglet ved siden af, så de kan tage en akkord eller lave en solo på orglet. Men Palle valgte en anden strategi.

Strategi og Tricks
”Grunden til at orglet er blevet mit instrument, er fordi min bedstemor købte et orgel, men også fordi jeg blev bidt af lyden”.
Det er i princippet nemt at spille orgel. Meget passende hvis man er lidt doven af natur, mener Palle.
”Man kan spille en enkelt tone igennem en helt nummer, sætter du Leslien til ændres lyden markant. Man kan spille en hel solo, kun med en tone. Det er et trick. Der er en dejlig frihed i at spille orgel, en frihed man ikke altid har som eksempelvis bassist eller trommeslager. De skal være der hele tiden og holde rytmen, formen, akkorderne og alt det der. De kan ikke i samme grad bare stå og finde på. Hvis jeg ikke kan finde ud af det, lader jeg bare være med at spille. Jeg mener også, at det er nemmere at springe ind i et band på orgel. Derfor er det også nemt at sige ja til jobs, hvis man bare lige skal spille noget orgel for et eller andet band”.

Palle har aldrig været den store terper af skalaer. Men på trods af modvilje mod den form for musisk udfoldelse, så har Palle øvet meget på sin egen måde.
”Jeg vil hellere sidde og spille lidt, skrue i et orgel, eller høre noget musik. Det, synes jeg også, er en form for øvning. Bare det har noget med musik at gøre”.

Palles måde at spille orgel på er kontroversiel, meget anderledes end andres tilgang til orglet.
”Fordi jeg ikke har så mange fordomme, spiller jeg nok anderledes end andre orgelspillere. Der er mange der, når de hører et orgel, siger, at det lyder som Ole Erling. Eller det lyder som min mormors 80 års fødselsdag“.
Palle er vokset op med orgelmusikken og har plader med alt inden for Heavy, Rock, Punk, Garage. Men også Ole Erling og Klaus Wunderlich er at finde i samlingen.
”Jeg forsøger ikke at skille det ad. Det er alt sammen musik, og jeg blander det hele sammen, derfor synes jeg, at orglet passer ind i al musik“.

Inspirationskilder
Hvad angår inspirationskilder så har Palle to. Den ene er Ole Erling, og den anden er Jon Lord.
”Man kan sige meget om Ole Erling og hans stil, men i modsætning til mange keyboardspillere, så spiller han primært orgel, og han har totalt styr på sit Hammondorgel. Han kan få det til at lyde som hvad som helst. Han kender drawbarsystemet (tonekontrollerne på et Hammond) og orglets andre muligheder. Han er inde i orgelsproget, og det er helt fantastisk”.
Palle har hundredvis af gamle ”suppe steg og is” orgelplader med evergreens. Og de bruges til at planke lyde. Så det er også en form for inspiration og lærdom, at lytte disse ting igennem. 
”Min anden store inspirationskilde er Jon Lord fra Deep Purple. På mange af Deep Purples sange fungerer orglet som en guitar. Det har samme funktion med power akkorder, forvrængning og det hele”.

Den aggressivitet som John Lord havde, hvor han løb rundt og sparkede på orglet, synes Palle godt om. Men også Anders Koppel har spillet en rolle for Palles udvikling.

”Jeg vil gerne nævne en til, som er lidt ude på siden, det er Anders Koppel fra Savage Rose og Bazar. Han har en meget genkendelig fløjtelyd på sit Hammondorgel. Meget tynd. Det er simpelhelt fantastisk smukt. Sidst jeg hørte ham, sad jeg og græd i en halv time. Han er også en stor inspiration.”

Palle har igennem årene på konservatoriet lært meget om teknik, stilarter og teori. Han har mødt en masse nye mennesker og kontakter. Han har overlevet ensretningen på konservatoriet, og han har holdt fast i sin egen stil. Palle har dog nogle klare meninger om konservatoriet.

Konservatoriet
”Konservatoriet farver folk en del, så hvis man som studerende ikke selv har styrken til at stå ved det, man kan, så bliver man forvirret. De unge mennesker kommer ofte ind på konservatoriet lige fra musikskolen, musikefterskolen, MGK, daghøjskolen. Det bliver meget skole det hele. Ikke at musikken bliver skolet, men musik bliver noget, man spiller, når man er i skole”.

Palles egen baggrund har været klubværelset ude i Hadsten, hvor han drak øl med vennerne og spillede en masse musik til langt ud på natten. Dagen efter kæmpede han sig op af sengen for at komme i skole.
 
”Det var meget sociale ting, der bandt musikken sammen, og det tror jeg virker stærkere. Jeg tror det er miljøet omkring én, der giver én personligheden. Der er et godt netværk på konservatoriet, og der får man mange kontakter. Men elementet eksamen, prøver og regler, som selvfølgelig er nødvendigt sådan et sted, tror jeg, giver en lidt skæv vinkel på selve det at spille musik. Har man noget i bagagen, når man kommer ind på konservatoriet, er man i højere grad i stand til at bruge uddannelsen på en god måde”.

Orgelsamling
Palle er også passioneret orgelsamler. Samlingen er opmagasineret flere forskellige steder, og på spørgsmålet om hvor mange han ejer, svarer han:

”Det er et meget svært spørgsmål. Jeg har jo mange forskellige typer orgler. Jeg har en 8-10 stykker af de rigtig gode, og af dem er cirka 7 Hammondorgler. Jeg har også nogle lidt ukurante orgler. Jeg har Farfisa 60’er orgler, som giver den typiske Doors-lyd. Den slags har jeg en del af. Jeg har desuden alle mulige synthesizere, gamle keyboards, clavinet, Rhodes og Wurlitzer. Jeg ved ikke helt, hvad der er sket. Jeg har altid samlet på alt muligt, hatte, legetøjsbiler osv, og det er så blevet til orgler. Det er en forfærdelig dyr hobby og det fylder”.
Ligesom biler har deres fattigrøvsmodeller og deres kongemodeller, sådan har orglet også sine store og respekterede modeller, og modeller der hånes. Også her er der fattigmandsorgler, og modeller der er konger. Hammondorglet, der hedder B3, er det mest kendte og det dyreste, og regnes af de fleste for et kongeinstrument.
”Folk spørger altid, om jeg så har en B3’er. Og det har jeg faktisk ikke, for jeg kan jeg ikke lide det. Folk bliver helt mærkelige, når jeg fortæller dem det, men det er bare sådan, det er. Instrumentet er en sjov tyndbenet fætter”.

Hammond har lavet det samme orgel i forskellige udformninger, blandt andet en model i en kæmpekasse, som bliver kaldt Hammond C3. Det tilfredsstiller til gengæld Palles krav til et kongeinstrument.

”Det er meget bastant og majestætisk, når det står på scenen. Det kan jeg rigtigt godt lide, så dem har jeg anskaffet mig to af. Jeg har fået et hjem fra en kirke i USA. Det var stort set aldrig blevet spillet på, så det er som nyt. Det er fra 1957, og det står uden en skramme. Det bliver aldrig tændt, og det er lidt for dårligt. Jeg har også den første synthesizer, som Hammond lavede omkring 1940. Det hedder SOLO VOX. Den kan kun spille en tone ad gangen, og lyder forfærdeligt, men det har jeg også købt”.

Palle har også et orgel stående i en lade ude i det vilde vesten et sted i USA, som han ikke har haft mulighed for at få hjem endnu. Ligesom der står et Hammond Clock (Laurens Hammond var oprindeligt urmager) i en kælder et sted i Sydamerika.

Et godt råd
Palles råd til unge musikere, der satser på musikken som profession:
”Jeg synes, der er mange, der kun vil spille egne numre. Min erfaring er, at grunden til, at jeg nu har det sjovt med det, jeg laver og desuden har travlt, er, at jeg fra starten besluttede at sige ja til alt det, jeg kunne sige ja til. Derved kom jeg til at spille en masse forskellige stilarter. Det hjalp mig med at finde min plads i musikken. Jeg fandt ud af, hvad jeg var god til”.

Palle har også den holdning, at lige meget hvad musik han spiller, så skal det være sjovt. Han synes selv, at det er nogle dejlige mennesker, han spiller sammen med.

”Det er det sociale liv, der er godt. Der er ikke dårlige stilarter, så længe man har det godt med dem, man spiller med”.

Så det handler om at være åben over for al slags musik, og prøve at spille det. Det er også vigtigt at høre en masse forskellig musik. At spille jamsessions er også en lærerig proces. At kaste sig selv ud i de der situationer, hvor man er på dybt vand, det er lærerigt. At improvisere og bare prøve at kaste sig ud i nogle stilarter, man ikke mener, man kan, det er også lærerigt.

CV
Palle har spillet og spiller med: På Slaget 12, Mika Vandborg, Andrew Strong, Joachim Ussing, Thomas Negrain, Nils Henriksen, Gospel Voices med Claes Wegener, Ørenlyd, Hush, Mellophone, Forgetting Feet, Love Julie, Peter Laugesen, Naked Fish, The Real Moneymakers, De Marco osv.

En opfordring
Til sidst vil Palle gerne opfordre folk til at læse historien om Hammond:

”Historien er interessant fordi Mr. Hammond, der opfandt Hammondorglet, ikke var musiker. Nærmere sådan en Georg Georgløs. Han har også opfundet den automatiske gearkasse, dengang han var lille, men hans mor tænkte ikke over at få den patenteret. På trods af det, havde han over 100 patenter på alle mulige mærkelige opfindelser, da han døde“.

Tjek Palles hjemmeside på:
www.hammondonmymind.dk

Basunen 2004 nr. 3 - 17. årgang
Fagtidsskrift for professionelle musikere i Midtjylland

Skriv til Basunen - e-mail: aarhus@dmf.dk

 

dkhotel