Basunen Siden sidst

Afspændingsmusik
Henrik Christiansen fra trioen Eventyr er nu begyndt at afholde solokoncerter indenfor feltet afspændingsmusik. Koncerterne er opbygget med et enkelt musikalsk indhold, der søger at skabe indre ro, og Henrik Christiansen benytter sig af såvel stemme som instrumenterne fløjte, klaver/keyboard og percussion. Da koncertens mål er at finde vej til glæde og nye ressourcer kan afspændingsmusikken være aktuel for foreninger og grupper eller som indslag under møder, hvor man kan trænge til at mærke sig selv og spænde af. Som solist ønsker Henrik at møde et publikum mere direkte, og det er behovet for at skabe musik i nuet, der har resulteret i projektet. Man kan finde meget mere information på hjemmesiden
www.afspaendingsmusik.dk

Ny dansk opera på turne
Den Jyske Opera går nye veje i sæsonen 2004-05. Operachef Troels Kold vil for første gang herhjemme sende en nyskrevet opera i den store stil på landsturné Det bliver uropførelsen af Niels Marthinsens „Skriftestolen“ efter en novelle af Christian Winther med premiere i Århus 2. februar 2005. Anne Margrethe Dahl har det store parti, Elisabeth Linton sætter i scene, og Søren K. Hansen bliver dirigent på opførelsen. Marthinsen vil allerede aflevere klaverpartituret til januar, så sangerne får god tid til at indstudere operaen, hvis handling kommer til at foregå i Spanien i et kirkerum.
 
Steffen Brandt igen prismodtager
Steffen Brandt, sanger og sangskriver, er blevet tildelt Odder Højskoles Elevforeningspris, „Den gyldne Grundtvig“, der givers til personer, som har ydet en ekstraordinær indsats for højskoletanken og på den måde været med til at styrke højskoleånden i Danmark. Prisen består af et håndlavet kunstværk af Rugt og Mogens Gissel samt 10.000 kroner. Overrækkelsen fandt sted i en fyldt foredragssal på Odder Højskole d. 18. november.

INDIGO SUN
Indigo Sun udsender den nye single Shining Bright, som er et julenummer. Bandet har siden udgivelsen „The Race“ (Nov. 2002) fået forsangeren Ena Egelund med i bandet i stedet for den tidligere forsanger Heidi Bjerre. Ena er ligesom Ida uddannet fra Det Rytmiske konservatorium, og har i tidens løb spillet med i et utal af bands. Indigo Sun har langt om længe fundet sin endelige form, og arbejder p.t. på deres kommende album. Til februar forventes release på nummeret „No Way Out“, første singleforløber med tilhørende video.
Læs mere om gruppen på
www.indigosun.dk

ØM slår til Søren
Da Østjydsk Musikforsyning i midten af november lancerede deres kommende revy, skete det iført silkekimonoer, polstret hovedbeklædning og knaldrøde boksehandsker. Anledningen var for at sætte fokus på titlen på næste års revy „ØM slår til Søren“. Det er dog ikke en hvilken som helst Søren, de slår til, men derimod skuespilleren Søren Østergaard, der skal medvirke i forestillingen. Ud over denne nyhed, var det ikke så meget, gruppen ville ud med omkring det kommende års revy. Ideer er der imidlertid nok af, og en af dem er at lave revyen i en mere tempofyldt udgave uden dog at revolutionere den til det uigenkendelige. „Jeg vil gerne lave noget, der er knapt så forudsigeligt. Noget, der går lige til grænsen“, siger Søren Østergaard og fortsætter: „I eget regi ville jeg være ligeglad med, hvor skørt det var, men når jeg skal lave revy for andre, så skal jeg også lige tænke over, hvor grænsen går. Det vil ikke være fair over for hverken publikum eller revyholdet, hvis jeg bare vender det hele på ryggen, så ingen vil kunne kende noget som helst“, siger han. Udover Søren Østergaard skal også Sofie Pallesen medvirke i revyen, fordi hun, efter Søren Østergaards mening, tør være grim. Det er kun hendes anden optræden i en revy, men med skuespillerforældre som Per Pallesen og Kirsten Peüliche har hun fået revytraditionen ind med modermælken.

Nyt underskud i Tunø Festival
For andet år i træk må Tunø Festivalforening konstatere et klækkeligt underskud på de musikalske sommeraktiviteter på den lille ø i Kattegat. Det betyder højere priser for at deltage i Tunø Festival 2004. I fjor var underskuddet på godt 200.000 kroner, og på foreningens generalforsamling på Sct. Annagades Skole i starten af november måtte bestyrelsen lægge ryg til kritik for et nyt underskud i år på 134.000 kroner i stedet for et budgetteret overskud på 50.000 kroner. Bestyrelsen lovede imidlertid bod og bedring på generalforsamlingen. Der er strammet op på økonomistyringen for at undgå en fortsættelse af miseren, der i yderste konsekvens kan true foreningens eksistens. Nu er egenkapitalen nede på godt en halv million kroner, men det er fortsat mere end rigeligt til at dække de kontraktlige forpligtelser for næste års festival, fremhæver foreningen. Ud over strammere styring af økonomien skal stigende priser på billetter til musikteltet og overnatning på festivalens teltplads være med til igen at skabe overskud.
 
Den nye popstar
Tirsdag d. 11. november var det svært at undgå at få øje på, at Århus fik en ny popstar: Maria Lucia Heiberg Rosenberg fra Risskov, der suverænt sang sig ind på førstepladsen. Hvad århusianerne har vidst i flere år, er nu blevet åbenbaret for hele nationen - den pige har starquality. „Jeg kan ikke sætte ord på, hvor glad jeg er. Det er helt vildt. Jeg er også meget træt og har ondt i halsen. Men jeg er helt vildt glad“, sagde hun umiddelbart efter sejren. De seneste par måneders udskilningsløb for åben skærm har været både hektiske og nervepirrende for Marie Lucia, der lige så længe, hun kan huske tilbage, har drømt om at stå på en scene. Sin unge alder til trods er det dog også allerede en scenevant, ung sangerinde, der nu for alvor har fået sparket karrieren i gang. I 1999, 2000 og 2002 var hun en af de bærende kræfter i Vilhelmsborg-festspillene, men nu er der ikke rigtig nogen, der tror på, at hun atter vil være at finde på scenen i forbindelse med fremtidige opsætninger. Mange af de øvrige festspilmedvirkende har dog støttet hende hele vejen og gjort alt for at bakke hende op i bestræbelserne på at blive Danmarks nye popstar.
 
Flere Rolling Stone-roser til Under Byen
Et af Århus’ mest originale orkestre har igen høstet en større favnfuld roser fra det toneangivende amerikanske rocktidsskrift Rolling Stone. Under Byen fik en stor fan i Rolling Stone-skribenten David Fricke, da han oplevede dem på Spot-festivalen i 2002. For nyligt var orkestret så inviteret til at åbne en festival kaldet CMJ Music Marathon i New York, og Rolling Stone kvitterede efterfølgende med blandt andet at kalde sanger Henriette Sennenvaldt for den mest bemærkelsesværdige sangerinde, der har krydset Atlanten siden Andy Warhol-musen Nico inklusive Bjørk og Portisheads Beth Gibbons. Orkestret fik desuden ros for at smide forudindtagne holdninger til, hvordan instrumenterne skal lyde, ud og dermed skabe et helt nyt lydbillede. At der synges på dansk, betød ikke noget for anmelderen, Andrew Dansby, der i stedet hæftede sig ved den skumringsagtige stemning med små glimt af solskinspop, som Under Byen fremkaldte under sin koncert.
 
Et nyt ungdomssymfoniorkester
JUSO, eller Jysk Ungdomssymfoniorkester er et nystartet orkester som efterfølger til Aarhus Amts Ungdomssymfoniorkester, der efter 20 år måtte standse på grund af stramninger i Århus Amts økonomi. JUSO er etableret af MGK i Randers og Århus i fællesskab som et tilbud til unge musikere, der ønsker at spille symfonisk musik på højt niveau. Orkestret tæller i dag 40 medlemmer og er pænt besat i alle grupper. Orkestret har netop spillet dets første koncerter i Århus og Randers under ledelse af dirigent Mads Bo Falk med et program bestående af Niels W. Gades ouverture „Efterklange af Ossian“ og Schuberts 3. symfoni.
 
Succes-musicals er en dyr forretning
Musicals er en dyr genre, fordi den kræver et stort produktionsapparat med både skuespillere, sangere, musikere og dansere, og når publikum svigter, kan det mærkes. Det må Aarhus Teater sande, efter at teatret har solgt 17.000 billetter til en af sæsonens satsninger, musicalen „Guys and Dolls“ fra 1950, og det er 15 pct. færre, end der var budgetteret med. Professor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet, Jørn Langsted, mener, at musicals æder de offentlige tilskud, som byens landsdelsscene modtager. „Måske har Aarhus Teater budgetteret med et for stort publikum, fordi man de sidste 5-10 år har haft en høj belægningsprocent til musicals. Når procenten falder, er musicals en særdeles dyr forretning“, siger han. Rossen & Rønnow, der ikke modtager offentligt tilskud, har et budget på 28 millioner kroner til „Les Miserables“, der har premiere 22. december, og på nuværende tidspunkt er der solgt 40.000 billetter til forestillingen. Der skal sælges 90.000 billetter, før produktionen løber rundt, og direktør Mikkel Rønnow mener, at god markedsføring og de bedste sangere, musikere og skuespillere er vejen til succes.
 
KULTURAMA i Ridehuset
I halvdelen af oktober og november var Ridehuset rammen om kulturfestivalen KULTURAMA, der satte fokus på det bedste på den lokale kulturelle scene. I de 6 uger blev der budt på en meget bred vifte af lokale initiativer inden for musik, dans, teater, billedkunst og meget andet. Et samarbejde mellem Kulturhus Århus og Pappagallo havde muliggjort det enorme projekt, der undervejs havde mange højdepunkter. Blandt andet var Klüvers Big Band og Konservatoriets Big Band på besøg med den amerikanske arrangør Bill Warfield, hvor der blev spillet musik af legendariske Miles Davis fra hans elektriske periode samt af gruppen Weather Report. Af andre musikalske tiltag kan nævnes duoen Orfeus bestående af Anne-Mette Skovbjerg på guitar og mezzosopranen Christina Dahl, der viste deres forestilling „Den mørke kærlighed“ med digte af Federico Garcia Lorca og guitarmusik og folkesange af Manuel de Falla.

Århusianerne går helst i biffen eller til koncerter
Århusianere og andre østjyder hører til landets flittigste, når det handler om at gå i biografen eller lytte til levende musik på spillestederne. Her overgås vi kun af københavnerne. Det fremgår af en ny undersøgelse af danskernes kulturvaner foretaget af PLS Rambøll for Fonden Realdania. Fonden har bestilt rapporten for at kunne vurdere, hvilke kulturprojekter i landet, man eventuelt vil støtte i fremtiden. Undersøgelsen viste også, at hver østjyde i gennemsnit bruger 181 kroner om måneden på kulturoplevelser, hvilket svarer til landsgennemsnittet. Desuden viser det sig, at hver fjerde østjyde forventer at bruge flere kulturkroner næste år, hvilket svarer til forventningerne hos de mest kulturforbrugende københavnere og sjællændere. Optimismen er i top med hensyn til den nærmeste fremtid og mere end halvdelen af kulturinstitutionerne i Østjylland har oplevet en vækst i besøgstallet gennem de seneste tre år.
 
Nordjyde soulede sig til sejr
I hård konkurrence med tre århusianere sikrede ålborggenseren Margrethe Grarup sig den sidste fredag i oktober sejren, da Train bød på sangkonkurrence med afsæt i Blues Brothers. 10 deltagere dystede, men i sidste ende faldt valget på nordjyden. „Hun sang fantastisk, og hendes soulede stemme gjorde udslaget,“ fortæller en af de tre dommere, sangskriveren Marcus Winther-John. Han og de to øvrige dommere - Rikke Mølgaard og Claes Wegener - var enige om, at niveauet var forbavsende højt. „Der var mange, der kunne noget, men Margrethe Grarups stil passede eminent til orkestret“, forklarer Winther-John. Den dygtige nordjyde vandt førstepræmien, der var en rejse for to til Chicago.
 
Orkester på skrap kur
Det bliver i fremtiden 10 kroner dyrere at gå til koncerter med Aarhus Symfoniorkester. Følgerne af de planlagte besparelser i Århus Kommune betyder, at symfoniorkestret må skære ned på ambitionerne, men til gengæld fastholdes antallet af årlige koncerter. „Det er en skrap kur, vi skal på“, siger musikchef Leif Balthzersen, der skal finde godt en million kroner på budgettet. Besparelserne bliver udmøntet på tre områder. For det første skal udgifterne til gæstedirigenter og solister sættes ned, og det kan ske enten ved forhandlinger i de enkelte situationer eller ved at orkestret finder solister og dirigenter, der er billigere end vanligt. „Og det vil selvfølgeligt gå ud over kvaliteten“, bemærker musikchefen. For det andet vil orkestret spare på kontoen til assistancepenge, der trækkes på, når orkestermedlemmer melder forfald til koncerter. Som det tredje har ledelsen som sagt været nødt til at gennemføre en prisstigning på 10 kroner pr. billet til orkestrets koncerter. „For den enkelte betyder 10 kroner næppe det helt store, men for os betyder det meget“, slutter musikchefen.
 
Festival med gratis intimkoncerter
Den årligt tilbagevendende Smagløs Festival er netop atter en gang løbet af stablen med mere eller mindre etablerede kunstnere. Årets program bestod af sangerinden AnniOne (Anni Ringgård) og Thomas Fleron, popgruppen Kiona, R&B-orkestret Resisters: seks unge piger med hang til funky soul og pop, bandet Funky Nashville og til sidst men ikke mindst Jette Torp og Jan Kaspersen. „I takt med vinterens komme har vi atter slået dørene op for en ny omgang festival med musikere, der alle har en kærlighed til den gode og originale musik fremført live“, siger indehaver af Cafe Smagløs, Kim Lykke.

Basunen 2003 nr. 4 - 16. årgang
Fagtidsskrift for professionelle musikere i Midtjylland

Skriv til Basunen - e-mail: aarhus@dmf.dk

 

dkhotel